خلیلزاد

خلیل‌زاد دور تازه‌یی از سفرهایش را به منطقه آغاز کرد

neshananews

30 September 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان دور تازه‌یی از سفرهایش را به کشورهای منطقه آغاز کرده است. آقای خلیل‌زاد نخست به دوحه می‌رود. هدف او از سفر به دوحه گره‌گشایی مذاکرات بین‌الافغانی عنوان می‌شود.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (چهارشنبه، نهم میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که بار دیگر از دوحه پایتخت قطر و سایر کشورهای منطقه که در روند صلح افغانستان دخیل هستند، بازدید می‌کند. آقای خلیل‌زاد می‌افزاید که در جریان این سفرها «در پیوند به مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان، دورنمای توسعۀ اتصال منطقه‌یی، تجارت و انکشاف پیوسته به صلح» با سران کشورهای منطقه گفت‌وگو خواهد کرد.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به گفت‌وگوهای جاری قطر میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و طالبان می‌گوید که شهروندان افغانستان و جامعۀ جهانی این مذاکرات را به دقت زیر نظر دارند و انتظار دارند که هیأت‌های مذاکراتی به تهیۀ یک نقشه برای آیندۀ سیاسی افغانستان و تأمین یک آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه در افغانستان توافق کنند.

این در حالی است که با گذشت هژده روز از آغاز گفت‌وگوهای قطر، هیأت های مذاکراتی دولت و طالبان تا هنوز کارشیوۀ گفت‌وگوهای صلح را نهایی نکرده‌اند. انتظار می‌رفت در نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح روی برقراری آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه در کشور توافق شود.