خلیلزاد

خلیل‌زاد: طرف‌های مذاکره در دوحه می‌توانند روی موضوع‌های دشوار نیز به توافق برسند

neshananews

03 December 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که توافق هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان روی کارشیوۀ مذاکرات صلح نشان می‌دهد که دو طرف می‌توانند روی موضوع‌های دشوار و مهم نیز به توافق برسند.

آقای خلیل‌زاد از توافق هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان روی کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح استقبال می‌کند. او شام دیروز (چهارشنبه، دوازدهم قوس) در برگۀ توییترش نوشته است که دو طرف روی یک کارشیوۀ سه برگه‌یی توافق کرده‌اند و این توافق رویه‌های گفت‌وگو روی نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس را مشخص می‌کند.

به باور آقای خلیل‌زاد، این توافق نشان می‌دهد که دو طرف مذاکره در دوحه ارادۀ قوی برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح دارند و می‌توانند روی موضوع‌های دشوار و مهم صلح نیز به توافق برسند. نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح کشور همچنان خاطرنشان می‌سازد که در این مرحله مردم افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا انتظار دارند که دو جانب مذاکره روی یک نقشۀ راه سیاسی و برقراری آتش‌بس سرتاسری و پایدار در افغانستان توافق کنند.

گفتنی است که هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان پس از سه ماه رأی‌زنی سرانجام به نهایی ساختن کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح توافق کردند. این کارشیوه دارای 21 ماده است و اساس مذاکرات صلح و رویۀ پیشبرد این گفت‌وگوها را مشخص می‌سازد. بر اساس گزارش‌ها، این کارشیوه با پادرمیانی دولت قطر، ایالات متحدۀ امریکا و پاکستان نهایی شده است.