خلیل زاد و برادر

خلیل‌زاد و برادر دربارۀ اجرای موافقت‌نامۀ دوحه گفت‌وگو کردند

neshananews

06 October 2020

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه دربارۀ چگونه‌گی اجرای موافقت‌نامۀ دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز (سه‌شنبه، پانزدهم میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که این دیدار عصر دیروز در دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است. آقای نعیم می‌افزاید که در این دیدار دو جانب روی چگونه‌گی اجرای موافقت‌نامۀ دوحه صحبت کرده‌اند.

هرچند آقای وردک جزییات بیشتری از این دیدار ارایه نکرده است، اما اضافه می‌کند که مرحله‌های بعدی مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و دولت افغانستان نیز بر اساس این موافقت‌نامه به پیش برده خواهد شد. دولت افغانستان روی مبنا قرار گرفتن فیصلۀ «لویه جرگۀ» مشورتی صلح تأکید دارد. محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور نیز برای دیدار با مقام‌های ارشد حکومت قطر وارد این کشور شده است.

موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان در دهم حوت سال گذشته (1398) در دوحه به امضا رسید. این موافقت‌نامه روی چهار محور عمده می‌چرخد؛ از جمله قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی، خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، کاهش خشونت‌های جنگی در افغانستان و آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و دولت افغانستان.

تا این دم، در دو محور این موافقت‌نامه از جمله خروج سربازان امریکایی از افغانستان و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان گام‌هایی برداشته شده است، اما در دو محور مهم دیگری که شامل کاهش خشونت‌ها در افغانستان و قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی می‌باشد، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

طالبان پس از امضای این موافقت‌نامه هرچند سربازان امریکایی را هدف قرار نداده‌اند، اما حمله‌های زیادی را در برابر نظامیان دولت افغانستان انجام داده‌اند. این گروه همچنان ادعا دارد که روابطش را با شبکۀ القاعده و گروه‌های تروریستی دیگر قطع کرده است، اما گزارش وزارت امور خارجۀ امریکا نشان می‌دهد که طالبان هنوزهم با گروه‌های تروریستی رابطۀ معناداری دارند.

به نظر می‌رسد که آقای خلیل‌زاد در سفرش به دوحه با نزدیک شدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا تلاش دارد طالبان را به پذیرفتن آتش‌بس در افغانستان وادار کند. او از این پیش در توییتی گفته است که امریکا برای کاهش میزان خشونت‌ها در افغانستان بالای طرف‌های جنگ فشار وارد می‌کند.