355

دادخواهی زنان برای صلح پایدار؛ نیم میلیون امضا در بلخ به نمایش گذاشته شد

شماری از زنان با همکاری دفتر «ایتلاف مشارکت» برنامۀ دادخواهی برای صلح را با نمایش ۵۰۰ هزار امضا در ولایت بلخ برگزار کردند. این امضاها از سوی دفتر ایتلاف مشارکت در ولایت‌های مختلف کشور از زنان گرفته شده است. همۀ این زنان خواهان برقراری صلح و پایان جنگ در کشورند.

بلقیس عطایی، عضو دفتر ایتلاف مشارکت امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ سرطان) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان امضای ۵۰۰ هزار زن را در یک برنامۀ دادخواهی برای مسوولان محلی و کنش‌گران مدنی در ولایت بلخ به نمایش گذاشته‌اند.

به گفتۀ خانم عطایی، این شمار امضاها از همۀ ولایت‌های کشور گردآوری شده است. بیش‌ترین اشتراک‌کننده‌گان این دادخواهی را زنان روستایی تشکیل می‌دهند. خانم بلقیس می‌افزاید که در بنرها، امضای زنانی وجود دارد که آنان به مرکز‌ شهرها دسترسی ندارند.

این عضو دفتر ایتلاف مشارکت خاطرنشان می‌سازد که آنان با گردآوری و نمایش نیم میلیون امضا قصد دارند صدای زنان دورافتادۀ کشور را به گوش هیأت‌های مذاکراتی صلح دولت افغانستان و گروه طالبان برسانند.

بلقیس عطایی علاوه می‌کند که از میان ۵۰۰ هزار امضا، ۱۲۰ هزار آن از زنان در زون شمال گردآوری شده است. دفتر ایتلاف مشارکت در بخش‌های دادخواهی برای صلح، حقوق زنان و دسترسی به آموزش‌وپرورش در ۳۴ ولایت کشور فعالیت دارد.

در حالی امضای نیم میلیون زن از سطح کشور به منظور برقراری صلح پایدار گردآوری شده است که وضعیت امنیتی در همۀ ولایت‌های افغانستان نسبت به هر زمان دیگری وخیم‌تر شده است. تصرف شماری از ولسوالی‌ها توسط طالبان و وضع محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار زنان بدون محرم از مواردی شمرده می‌شوند که زنان را نگران ساخته است.