سرور دانش

دانش: نشست اخیر نماینده‌گان دولت و گروه طالبان در دوحه نتیجۀ مشخصی در پی نداشت

neshananews

19 July 2021

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری کشور می‌گوید که نشست اخیر نماینده‌گان دولت افغانستان با گروه طالبان در دوحه نتیجۀ مشخصی در پی نداشته است.

آقای دانش امروز (دوشنبه، 28 سرطان) در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید قربان، می‌نویسد که این نشست با پادرمیانی برخی از کشورها برگزار شد، اما نتیجۀ مشخصی در پی نداشته و با یک اعلامیۀ بی‌مفهوم و خنثا به پایان رسیده است.

آقای دانش برخورد دوگانۀ طالبان و حامیان این گروه را عامل بی‌نتیجۀ بودن گفت‌وگوهای صلح می‌خواند. به گفتۀ او، طالبان به هیچ یکی از تعهدات خود در روند صلح عمل نکرده‌اند.

معاون دوم ریاست جمهوری کشور از جامعۀ جهانی و کشورهای حامی طالبان می‌خواهد که این گروه را به گفت‌وگوهای معنادار صلح وادار کنند.

گفتنی است که روزهای شنبه و یک‌شنبۀ هفتۀ روان هیأت بلندپایۀ دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور به دوحه سفر کرد و با هیأتی از طالبان به سرپرستی ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه دیدار کرد.

این نشست دیروز پایان یافت و در اعلامیۀ پایانی این نشست دو روزه گفته شده که روند گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف باید سرعت پیدا کند.

هیأت دولت افغانستان قرار بود در این نشست بحث‌های مهمی از جمله برقراری آتش‌بس، رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و موارد کلیدی روند صلح را با نماینده‌گان طالبان به بحث بگیرد. در اعلامیۀ پایانی این نشست اما از این موارد کلیدی تذکری به میان نیامده است.