دختران کوه نورد

دختران کوه‌نورد برای دومین بار قلۀ «شاه فولادی» را فتح کردند

گروهی از دختران کوه‌نورد موفق شدند برای دومین بار به قلۀ «شاه فولادی» در ولایت بامیان صعود کنند. این قله‌ 5 هزار و 140 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. یک گروه هشت‌ نفری از دختران کوه‌نورد پس از دو شبانه‌روز به این قله صعود کرده‌اند. قلۀ شاه فولادی یکی از بلند‌ترین و معروف‌ترین قله‌های رشته‌‌کوه‌های بابا در ولایت بامیان شمرده می‌شود.

مبارکه محمدی، عضو این گروه دختران کوه‌نورد در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان با رهنمایی دو دختر دیگری به ‌نام‌های عاقله هاشمی و فاطمه سلطانی در روز نخست عید قلۀ شاه فولادی را فتح کرده‌اند. مبارکه از سال 1395 خورشیدی به این‌سو به گونۀ غیرحرفه‌یی کوه‌نوردی می‌کند. او کوه‌نوردی را برای سرگرمی برگزیده است و پیش از فتح قلۀ شاه فولادی در کوه‌پایه‌های ولایت پنجشیر کوه‌نوردی کرده است.

بانو محمدی توضیح می‌دهد که هدف او و گروهش از کوه‌نوردی، انگیزه‌دهی برای دختران دیگری است. به سخن مبارکه محمدی، فتح یک قله از سوی یک دختر به معنای پیروزی زنان و دختران افغانستان در برابر مشکلات اجتماعی است. خانم محمدی علاوه می‌کند که دختران و زنان کشور برای فراموشی درد‌های برخاسته از جنگ به پیروزی و دل‌خوشی نیاز دارند. او تأکید می‌کند که حمله‌های تروریستی باعث برگشت و یا خاموشی دختران نمی‌شود.

این کوه‌نورد با ابراز این مطلب بیان می‌کند که با نوردیدن کوه‌ها و قله‌ها علیه خشونت و دهشت‌افگنی می‌ایستند. به سخن مبارکه، پیروزی در جنگ نه؛ بلکه در صعود به قله‌هاست. بانو محمدی تشریح می‌کند که گروه آنان قلۀ شاه فولادی را برای نخستین بار از مسیر اصلی آن یعنی از مسیر درۀ شاه فولادی فتح کرده‌اند.

پیش از این نیز دو دخترخانم دیگری از مسیر میدان‌وردک به قلۀ شاه فولادی رسیده بودند. مبارکه می‌افزاید که این نخستین‌ گام‌های آنان برای فتح قله‌هاست. آنان تا فتح قلۀ «اورست» تلاش و مبارزه می‌کنند. مبارکه محمدی اضافه می‌کند که او و اعضای گروهش با امکانات شخصی‌ توانسته‌اند این پیروزی را به دست بیاورند.

در همین‌ حال، لطیف عظیمی، سخنگوی والی بامیان می‌گوید که این گروهی از کوه‌نوردان دختر پس از چاشت روز نخست عید به قلۀ شاه فولادی رسیدند. آقای عظیمی اشاره می‌کند که پیش ‌از این نیز دو دختر دیگری به نام‌های نازیمه خیرزاد و تمنا جهان این قله‌ را فتح کرده بودند. سخنگوی والی بامیان تأکید می‌ورزد که حکومت محلی با گردش‌گران و کوه‌نوردان اعم از دختر و پسر در قسمت تأمین امنیت همکاری می‌کند.

پیش از این در سال گذشته عاقله هاشمی، فاطمه سلطانی و طاهره سلطانی سه دختر دیگری برای نخستین بار در تشکیل یک گروه نُه نفری در تاریخ افغانستان موفق به فتح قلۀ ‌نوشاخ در بدخشان شدند. نوشاخ دومین قله‌یی از رشته‌کوه‌های هندوکش با ارتفاع 7 هزار و 492 کیلومتر از سطح دریا در شمال شرق کشور است.