w1240-p16x9-herat

درخانه بمانیم؛ روایت ده روز قرنطین داوطلبانه یک شهروند هراتی

عاطفه غفوری

24 March 2020

 در شرایطی که افغانستان و کشورهای دیگر منطقه و جهان درگیر بحران کم ‌سابقه و کشنده‌یی مانند شیوع کرونا هستند راه‌های درمانی و شیوه‌های کنترول این ویروس یک به یک تا کنون محکوم به شکست بوده‌اند.

اما یکی از راه‌هایی‌که تا کنون از نظر متخصصان می‌تواند برای غلبه بر این ویروس کمک کننده باشد جلوگیری از انتشار بیش‌تر آن در میان جامعه است.

در شماری از کشورها که ویروس کرونا وارد مرحله انتشار اجتماعی شده است حکومت‌ها قرنطین خانه‌گی را روی دست گرفته‌اند.

 ایجاد محدودیت و قطع زنجیرۀ انسانی برای جلوگیری از شیوع هرچه بیش‌تر ویروس کوئید۱۹ یا کرونا.

اما آن‌چه در هرات و به نظر می‌رسد در کل افغانستان چالش برانگیز خواهد شد مقاومت عجیب مردم در برابر قرنطین خانه‌گی و قطع ارتباط با انسان‌های دیگر است.

اهمیت رعایت قرنطین خانه‌گی در هرات زمانی بیش‌تر می‌شود که در پانزده روز اخیر بیش از صدهزار تن از اتباع افغانستان پس از ترک ایران، از مرز اسلام‌قلعه وارد این ولایت شده‌اند.

مقام‌های صحت در هرات با توجه به این‌که ایران را اصلی‌ترین کانون انتقال کرونا به هرات می‌دانند نگران‌اند که در آیندۀ نزدیک شمار مبتلایان به این ویروس با افزایش غیرقابل کنترول همراه شود.

اما برخلاف بی‌توجهی اکثریت مردم شهر، هستند افرادی که سلامت خود، خانواده و هم‌وطنان خویش را مهم‌تر از هر لذتی حتی به آغوش گرفتن فرزندان‌شان پس از سال‌ها دوری می‌دانند.

حکمت‌الله ۳۵ ساله مردی است که پس از چند سال زنده‌گی در ایران حدود ده روز پیش به کشور بازگشت. اما او تا کنون در اقدامی خودخواسته، در قرنطین خانه‌گی به‌سر می‌برد و حتا خانواده‌اش را از نزدیک ندیده است.

او می‌گوید: اگر چه سخت است که نشود کودک خود را به آغوش گرفت ولی هیچ‌چیز از سلامتی مردم و شهروندان کشور مهم‌تر نیست.

او هم‌چنان می‌افزاید: تلاش کرده است تا ارتباط خود را با مردم و خانواده تا حد ممکن کاهش دهد و در یک اتاق در خانه‌اش ده‌روز می‌شود که تنها زنده‌گی می‌کند تا مبادا در صورت مبتلا بودن به کرونا، این ویروس را به دیگران منتقل کند.

این اقدام او استقبال ریاست صحت عامه و شماری از مردم را به‌دنبال داشته است.

عبدالسبحان صدیقی، استاد دانشکدۀ طب دانشگاه هرات می‌گوید، باید مردم به ویژه مسافران نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند در غیر آن هرات و به دنبال آن کشور شاهد شیوع گسترده کرونا خواهد بود.

او می‌گوید در حال حاضر قرنطین خانه‌گی برای آن‌هایی که ممکن است به این ویروس مصاب شده باشند، مهم‌ترین گام در امر کنترول شیوع ویروس کرونا می‌باشد.

این درحالی‌است که دو روز پیش هم‌زمان با افزایش واقعات مثبت کرونا در هرات فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌عامه پیش‌نهاد قرنطینه شدن هرات را مطرح کرد.

پیش‌نهادی که تا کنون با پاسخ مثبت مقام‌های مرکزی مواجه نشده است.

عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامۀ هرات می‌گوید، پیش‌نهاد وزیر صحت برای قرنطینه کردن هرات از نظر علمی درست است. اما این که چقدر قرنطینه کردن هرات ممکن خواهد بود، باید در سطح کلان روی آن بحث شود.

پیش‌تر آقای تمنا گفته بود که به دلیل ناتوانی دولت در امر کنترول رفت و آمد‌ها در هرات، قرنطین کامل این ولایت یک گام سخت و حتا غیر ممکن دانسته می‌شود.

قرنطینه شدن هرات در حالی مطرح می‌شود که آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است. بر اساس تازه‌ترین آمارهای وزارت صحت تا کنون ۴۲ واقعه مثبت در کشور به ثبت رسیده که از این میان ۲۱ مورد آن مربوط هرات است.