نیروهای امنیتی

دو فرمانده قطعۀ سرخ طالبان در شاهراه جوزجان – بلخ کشته شدند

neshananews

21 October 2020

مسوولان محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که در یک حملۀ گروهی جنگ‌جویان طالبان بر پاسگاه‌های پولیس شاهراه‌ها در مسیر بزرگ‌راه جوزجان – بلخ، هفده جنگ‌جوی طالبان به شمول دو فرمانده قطعۀ سرخ این گروه کشته شده و هفت جنگ‌جوی دیگر آنان زخمی شده‌اند.

معروف آذر، سخنگوی والی جوزجان امروز (چهارشنبه، ۳۰ میزان) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که گروهی از جنگ‌جویان طالبان حوالی ساعت دو شب گذشته بر دو پاسگاه نیروهای پولیس شاهراه‌ها در مسیر بزرگ‌راه جوزجان – بلخ حمله کردند. به سخن او، این حمله در مربوطات ولسوالی فیض‌آباد ولایت جوزجان صورت گرفته و از سوی نیروهای امنیتی کشور عقب زده شده است.

آقای آذر می‌افزاید که درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان تا بامداد امروز (چهارشنبه) ادامه داشته است. سخنگوی والی جوزجان خاطرنشان می‌سازد که در این درگیری افزون بر تلفات وارد شده به طالبان، نیروهای امنیتی نیز تلفات داده‌اند. آقای آذر توضیح می‌دهد که در جریان این درگیری‌ها دو سرباز پولیس شاهراه‌ها جان باخته و نُه سرباز دیگر زخم برداشته‌اند. آقای آذر علاوه می‌کند که چهار تن از زخمیان نیروهای امنیتی برای درمان به شفاخانۀ ملکی در شهر شبرغان منتقل شده‌اند.

این در حالی است که از یک سال به این‌سو وضعیت شاهراه بازرگانی جوزجان – بلخ زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد. در یک ماه پسین چهار بار جنگ‌جویان گروه طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی مستقر در مسیر این شاهراه، حمله کرده‌اند.

شاهراه جوزجان – بلخ به دلیل داشتن موقعیت بازرگانی و استراتژیکی که بندر آقینه را با ولایت بلخ، شمال‌شرق و مرکز افغانستان وصل می‌کند، برای مخالفان مسلح دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنان از دو سال به این‌سو جنگ‌جویان گروه طالب با ایجاد یک پاسگاه در بخشی از این شاهراه از موترهای بزرگ باربری و نفت‌کش‌ها حق‌ عبور می‌گیرند. اقدامی که آن را راننده‌گان باج‌گیری عنوان می‌کنند.