درمحمد کشمی

دُر محمد کشمی هنرمند محلی‌خوان بدخشان درگذشت

دُر محمد کشمی، هنرمند محلی‌خوان بدخشان به عمر 88 ساله‌گی درگذشت. مسوولان محلی در بدخشان می‌گویند که آقای کشمی بر اثر بیماری «اپندیسی» در ولسوالی کشم این ولایت چشم از جان فرو بسته است.

این هنرمند محلی‌خوان بامداد امروز (شنبه، 26 میزان) درگذشته است. مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ در ولایت بدخشان درگذشت این هنرمند محلی قطغن زمین را برای جامعۀ فرهنگی بدخشان یک «ضایعۀ بزرگ» عنوان می‌کنند و می‌گویند که دُرمحمد کشمی، تنها هنرمند محلی‌خوان بدخشان بود که موسیقی بومی را به گونۀ عملی آن می‌فهمید.

نقیب‌الله ثاقب‌یار، رییس اطلاعات و فرهنگ در بدخشان می‌گوید که این هنرمند محلی‌خوان بنیان‌گذار موسیقی «نی‌ریز» بود و کارهای هنری او در بخش موسیقی محلی برای جامعۀ فرهنگی بدخشان از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

«نی‌ریز» نام یکی از سبک‌های موسیقی است که باشنده‌گان بدخشان آن‌ را از سبک‌های باستانی موسیقی در این ولایت می‌شمارند. نی‌ریز دُرمایۀ مقام راست و برابر به «تات بلاول» سبک موسیقی هندی می‌باشد. این سبک در گام ماهور اجرا می‌شود و نمونۀ خوبی از گوشه‌های موسیقی تکامل یافتۀ پیشین در بدخشان است.

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ در بدخشان می‌افزایند که این هنرمند محلی در بیش از نیم قرن گذشته خدمات شایانی را به موسیقی محلی در سبک «نی‌ریز» انجام داده و با داشتن صدای دل‌نشین و سبک هنری منحصر به فرد، علاقه‌مندان بی‌شماری را به خود جلب کرد است. آنان آقای کشمی را به عنوان یکی از ستون‌های استوار موسیقی محلی در این ولایت عنوان می‌کنند.

همچنان فرهنگیان ولایت بدخشان می‌گویند که دُرمحمد کشمی در مقام استادی از جایگاه بلندی برخوردار بود و در بخش موسیقی محلی به گونۀ علمی کس دیگری به پای او نمی‌رسید. شریح شیون، یکی از فرهنگیان ولایت بدخشان می‌گوید که این هنرمند محلی از پایه‌های محکم موسیقی در بدخشان بوده که موسیقی بومی را با آگاهی علمی اجرا می‌کرد. به گفتۀ او، گوشه‌هایی از پرده‌های موسیقی باربدی و موسیقی عصر اسلام در آثار تولید شدۀ هنری او متبلور بود.

با این حال، دُرمحمد کشمی، از هنرمندان محلی‌خوان بدخشان در بیش از نیم قرن هنرنمایی برای آهنگ‌هایش از شعرهای کلاسیک و معاصر استفاده می‌کرد. کارهای بنیادین در موسیقی محلی او را به یکی از چهره‌های تأثیرگذار و ماندگار موسیقی محلی در شمال‌شرق کشور تبدیل کرده است.