غنی و خلیلزاد

دیدار غنی با خلیل‌زاد در قطر

neshananews

06 October 2020

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در سفرش به قطر با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این دیدار شام دیروز (دوشنبه، چهاردهم میزان) در دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است. در این خبرنامه آمده است که دو جانب روی تأمین فوری آتش‌بس در افغانستان تأکید کرده‌اند. به نقل از خبرنامه، افزایش خشونت‌های اخیر در کشور برای ایالات متحدۀ امریکا و دولت افغانستان پذیرفتنی نیست.

آقای غنی در این دیدار می‌گوید که خشونت‌ها در کشور با آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر افزایش یافته است و پیشرفت در روند صلح ایجاب می‌کند که این خشونت‌ها کاهش یابد.

بر اساس خبرنامۀ ارگ، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح کشور خاطرنشان می‌سازد که روند صلح افغانستان باید به مالکیت و رهبری مردم افغانستان به پیش برود.

این در حالی است که پس از طولانی شدن روند توافق هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان روی نهایی‌سازی کارشیوۀ گفت‌وگوهای صلح، رییس‌جمهور غنی و زلمی خلیل‌زاد به قطر رفته‌اند. انتظار می‌رود با حضور آنان در قطر گره کار پیشرفت در گفت‌وگوهای جاری باز شود و یک توافق ابتدایی بین هیأت‌های مذاکراتی به میان آید. گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت مذاکراتی  دولت و طالبان حدود بیست‌وسه روز پیش (22 سنبله) در قطر آغاز شده است.