وزنه برداری

راه‌انداز مسابقۀ وزنه‌برداری به حمایت از صلح در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

24 October 2020

شماری از ورزش‌کاران در ولایت جوزجان با راه‌اندازی مسابقۀ وزنه‌برداری در باشگاه ورزشی شهر شبرغان، حمایت‌شان را از گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، اعلام کردند. این ورزش‌کاران مسابقۀ وزنه‌برداری را زیر شعار «صلح و ورزش» راه‌اندازی کردند. آنان می‌گویند که هدف‌شان از برگزاری این مسابقه برقراری صلح و آتش‌بس در کشور می‌باشد.

اکبر سخی‌زاده، مسوول فدراسیون وزنه‌برداری در ولایت جوزجان امروز (شنبه، سوم عقرب) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که حدود صد تن از ورزش‌کاران از ولایت‌های فاریاب، سرپل، بلخ و جوزجان در این مسابقه شرکت کرده‌اند. او به نماینده‌گی از این ورزش‌کاران از گروه طالبان می‌خواهد که به مناسبت ادامۀ گفت‌وگوهای صلح، باید آتش‌بس اعلام کنند.

آقای سخی‌زاد توضیح می‌دهد که ورزش‌کاران در فضای صلح و امنیت بهتر می‌توانند به کارهای ورزشی خود ادامه دهند. او علاوه می‌کند که پیام اصلی ورزش صلح و همدیگرپذیری می‌باشد. به گفتۀ مسوول فدراسیون وزنه‌برداری ولایت جوزجان، ورزش‌کاران از جنگ و ناامنی خسته شده‌اند. او تأکید می‌کند که طرف‌های درگیر جنگ باید به زودی آتش‌بس اعلان کنند و از جنگ دست بردارند. به سخن آقای سخی‌زاده، این دور مسابقات وزنه‌برداری در سطح بُلندی برگزاری شده است. او بیان می‌کند که در پایان این مسابقۀ ورزشی بهترین مرد سبک‌وزن و سنگین‌وزن معرفی خواهند شد.

با این حال، صبور پروانه، یکی از ورزش‌کاران بخش زیبایی اندام در ولایت سرپل که به خاطر اشتراک در مسابقۀ وزنه‌برداری به شهر شبرغان آمده است، می‌گوید: «ورزش‌کاران پیام‌آوران صلح هستند.» او خاطرنشان می‌سازد که ورزش مرز ندارد و هدف اصلی آنان پیام‌رسانی به طرف‌های درگیر جنگ است. آقای پروانه خاطرنشان می‌سازد که مردم افغانستان آرزوی صلح سرتاسری را دارند. او با بیان این مطلب ابراز می‌دارد که جنگ‌جویان طالبان با درک واقعیت‌های شیرین صلح، از جنگ‌ دست بردارند.

از سوی دیگر، سنگر سخی‌زاد، یکی از اشتراک‌کننده‌گان مسابقۀ وزنه‌برداری به این باور است که ورزش‌کاران واقعی دنبال صلح، امنیت و آسایش مردم هستند. او نیز همانند ورزش‌کاران دیگر از گروه طالبان می‌خواهد که از ادامۀ خشونت‌ها دست بردارند. آقای سنگر تأکید می‌کند که جوانان باید از طریق ورزش، سد راه جنگ و خشونت قرار بگیرند.

وزنه‌برداری قدرتی، بخشی از ورزش‌های رزمی است که اشتراک‌کننده‌گان در سه مرحله با بُلند کردن وزن‌های متفاوتی به رقابت می‌پردازند. مسابقۀ وزنه‌برداری یا پاورلیفتینگ میان ورزش‌کاران ولایت‌های شمال با مرکزیت ولایت جوزجان زیر عنوان «صلح و ورزش» در حالی برگزاری می‌شود که پس از آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، میزان خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه از سوی جنگ‌جویان طالبان، در کشور افزایش یافته است. تاکنون نهادهای ملی و بین‌المللی، سفارت‌خانه و سازمان‌های جهانی از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند. دولت افغانستان نیز از طالبان می‌خواهد که آتش‌بس اعلام کنند. این گروه اما تاکنون به این خواست‌ها پاسخ مثبت ارایه نکرده‌اند.