پولیو

روز جهانی مبارزه با پولیو؛ ناامنی‌ها سبب افزایش فلج کودکان در هرات شده است

عاطفه غفوری

24 October 2020

همزمان با روز جهانی مبارزه با «پولیو» یا ویروس فلج کودکان، مسوولان صحی در هرات از شناسایی و ثبت دو مورد تازۀ این ویروس در جریان سال 2020 میلادی خبر می‌دهند.

عبدالوحید رحمانی، مسوول بخش حوزه‌یی برنامۀ واکسیناسیون وزارت صحت عامه در هرات می‌گوید که از حدود ۵۰ مورد مشکوک ابتلا به ویروس پولیو یا فلج کودکان در هرات، نتیجۀ آزمایش دو کودک مثبت اعلان شده است. آقای رحمانی می‌افزاید که این دو کودک باشنده‌گان ولسوالی‌های پشتون‌زرغون و شیندند هرات هستند که به دلیل ناامنی از واکسن فلج کودکان محروم مانده‌اند.

آقای رحمانی دلیل محرومیت کودکان از واکسن پولیو در هرات را ناامنی و مخالفت طالبان با تطبیق برنامۀ واکسیناسیون وزارت صحت عامه عنوان می‌کند. به گفتۀ او، از حدود ۶۵۰ هزار کودک واجد شرایط در هرات در دوره‌های پسین حدود صد هزار کودک از تطبیق واکسن پولیو محروم مانده‌اند. مسوول بخش حوزه‌یی برنامۀ واکسیناسیون وزارت صحت عامه، از ولسوالی‌های شیندند، کشک کهنه، ادرسکن و گلران به عنوان مناطقی نام می‌برد که برنامۀ واکسیناسیون در آن‌ها به صورت کامل تطبیق نشده است.

در همین حال، عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامۀ هرات نیز وجود برخی از چالش‌ها در برابر تطبیق کامل برنامۀ واکسیناسیون در این ولایت را تأیید می‌کند. او می‌گوید که میزان موفقیت تطبیق برنامۀ واکسیناسیون وزارت صحت عامه در هرات حدود ۸۵ درصد می‌باشد.

مسوولان ادارۀ محلی هرات اما می‌گویند که رأی‌زنی‌ها برای برداشتن موانع از سر راه تطبیق برنامۀ واکسن پولیو در هرات ادامه دارد. نوراحمد حیدری، معاون والی هرات خاطرنشان می‌سازد که ادارۀ محلی این ولایت با پادرمیانی بزرگان محلی، در صدد تأمین امنیت اعضای کارزار خانه‌به‌خانۀ واکسیناسیون پولیو هستند.

این در حالی است که قرار است تا دو روز دیگر دور تازۀ برنامۀ تطبیق واکسن پولیو یا فلج کودکان در کشور آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود که در این دور نیز بیش از 85 درصد کودکان زیر پنج سال در هرات از این برنامه بهره‌مند شوند. اما موفقیت وزارت صحت عامه در نابودی کامل ویروس پولیو یا فلج کودکان در کشور، همچنان در گرو تأمین امنیت کامل تطبیق برنامۀ واکسیناسیون فلج کودکان خواهد بود.