14000322145123277229597910

روسیه با جابه‌جایی نیروهای امریکایی در آسیای مرکزی مخالفت کرد

neshananews

14 July 2021

مقام‌های روسی همزمان با نزدیک شدن پایان روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مخالفت‌شان را با امریکا مبنی بر جابه‌جایی شماری از سربازان ایالات متحده در آسیای مرکزی، اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری «اسوشیتد پرس» امریکایی امروز (چهارشنبه، 23 سرطان) در گزارشی می‌نویسد که سرگی رایبکوف، معاون وزارت خارجۀ روسیه در این باره به امریکا هشدار داده است.

به نقل از این گزارش، آقای رایبکوف می‌گوید که روسیه مخالف استقرار شماری از نیروهای امریکایی در آسیای مرکزی است. به گفتۀ او، ولادی‌میر پوتین، رییس‌جمهور روسیه این موضوع را قبلاً در دیدار با جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا یادآوری کرده است.

معاون وزارت خارجۀ روسیه خاطرنشان می‌سازد که مسألۀ جابه‌جایی نیروهای امریکایی در آسیای مرکزی روی روابط روسیه و امریکا به شدت تأثیر خواهد گذاشت. به بیان او، ضرورت عدم جابه‌جایی نیروهای امریکای در آسیای مرکزی به کشورهای آسیای میانه نیز گوشزد شده است.

این در حالی است که چندی پیش جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته است که واشنگتن سرگرم رأی‌زنی روی جابه‌جایی برخی از نیروهایش در منطقه است تا به هر نوع تهدید احتمالی در افغانستان از نزدیک پاسخ دهد.