WhatsApp Image 2021-06-13 at 10.06.30

رویاهای سوخته؛ فاطمه و طیبه چگونه طعمۀ آتش شدند؟

abduljalilbehfar

13 June 2021

فاطمه محمدی و طیبه موسوی، دختران جوانی بودند که پس از پایان دورۀ تحصیلی رویاهای هنرنمایی در صحن تیاتر را در سر می‌پروراندند. آتش جنگ اما هنر این دو کارمند افغان‌فیلم را پیش از نمایش روی پردۀ سینما، روانۀ خاک کرد.

بر اساس اظهارات مسوولان ریاست افغان‌فیلم، فاطمه محمدی و طیبه موسوی، کارمندان جوان این ریاست حوالی ساعت 02:00 پس از چاشت دیروز (شنبه، 22 جوزا) ریاست افغان‌فیلم را به قصد خانه ترک کردند. خانۀ آنان در منطقۀ «دشت برچی» است؛ محلۀ هزاره‌نشین در غرب شهر کابل که این اواخر بیشتر گواه حمله‌های هدف‌مند تروریستی است.

باشنده‌گان کابل به ویژۀ افرادی که در غرب این شهر زنده‌گی می‌کنند، روزانه نگران هدف قرار گرفتن رویدادهای تروریستی هستند. همکاران فاطمه و طیبه در افغان‌فیلم نیز از وجود این نگرانی آگاه بودند.

دو ساعت پس از رفتن فاطمه و طیبه به خانه، صحرا کریمی، رییس افغان‌فیلم خبر وقوع دو انفجار جداگانه در غرب کابل را می‌شنود. این خبر خانم کریمی را نگران می‌سازد؛ زیرا این دو انفجار موترهای مسافربری را هدف قرار داده بودند و خانم کریمی می‌دانست که فاطمه و طیبه با استفاده از موترهای لینی به خانه می‌روند.

صحرا کریمی در تماس با خانواده‌های فاطمه و طیبه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که این دو کارمند اداره‌اش به سلامتی خانه رسیده‌اند، اما پاسخ منفی دریافت می‌کند. خانوادۀ این دو دختر جوان به خانم کریمی می‌گویند که فاطمه و طیبه هنوز خانه نرسیده‌اند.

نرسیدن این دو دختر به خانه نگرانی خانم کریمی را بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ زیرا آنان دو ساعت پیش دفتر افغان‌فیلم را ترک کرده‌ بودند.

رییس افغان‌فیلم به خبرگزاری نشانه می‌گوید که با شماری از اعضای خانوادۀ فاطمه و طیبه شفاخانه‌های کابل را جست‌وجو کرده است؛ شفاخانه‌هایی که میزبان قربانیان این دو انفجار بوده‌اند. در این انفجار هفت نفر کشته شده و شش نفر دیگری زخمی شده‌اند.

آفتاب نزدیک غروب می‌شود، اما خانوادۀ این دو دختر جوان باور نمی‌توانند که آفتاب عمر فاطمه و طیبه قبلاً غروب کرده است.

طب عدلی که محلی برای نگه‌داری اجساد است، آخرین محلی است که اعضای خانوادۀ این دو سینماگر جوان باید سراغ فاطمه و طیبه را بگیرند. طب عدلی برای آنان می‌گوید که تا فردا باید منتظر بمانند تا اجساد شناسایی شود.

شب سحر می‌شود و بامداد امروز یک‌شنبه، 23 جوزا صحرا کریمی و اعضای خانواده‌های فاطمه و طیبه به ریاست طب عدلی مراجعه می‌کنند؛ جایی که این روزها بیشتر از پیش گیروبار است. آنان پس از ساعاتی آگاه می‌شوند که عزیزان‌شان در یکی از انفجارهای پس از چاشت روز گذشته در غرب کابل جان باخته‌اند. خانواده‌های فاطمه و طیبه پیکر عزیزان‌شان را شناسایی می‌کنند.

دو سینماگر جوان و با انگیزه

فاطمه محمدی و طیبه موسوی باشنده‌گان غرب کابل از رشتۀ تیاتر و سینما از دانشگاه کابل فارغ شده بودند. فاطمه محمدی مدرک ماستری نیز داشت و چندی پیش نامزد شده بود. طیبه موسوی اما مجرد بود. این دو جوان به تازه‌گی در ریاست افغان‌فیلم استخدام شده بودند.

صحرا کریمی، استخدام فاطمه محمدی و طیبه موسوی در ریاست افغان‌فیلم را پُرماجرا می‌خواند. به گفتۀ او، به این دو جوان آموزش دیده فرصت تازه‌یی داده شده بود تا هنرنمایی کنند. استخدام این دو خانم در ریاست افغان‌فیلم نیز نفرت شدید برخی از کارمندان افغان‌فیلم را برانگیخته بود.

به روایت خانم کریمی، بیش از یک ماه از استخدام این دو دانش‌آموختۀ جوان نمی‌گذشت. آنان در بخش «تیاتر» و ساخت «انیمیشن» آموزش دیده بودند و در روند احیای دوبارۀ سینمای کشور رویاهای بلندی در سر داشتند.

فاطمه محمدی و طیبه موسوی از طریق کمیسیون اصلاحات اداری به افغان‌فیلم راه یافته بودند. رییس افغان‌فیلم می‌گوید که شماری از کارمندان افغان‌فیلم که اکنون در بیرون از کشور مستقر هستند، او را به جابه‌جایی هزاره‌ها در ریاست افغان‌فیلم متهم کرده بودند.

رییس افغان‌فیلم که این روزها یک گدام متروکه را به سالون نمایش فیلم بدل کرده است و رویای احیای مجدد سینمای افغانستان را در سر می‌پروراند، افزون بر دوام جنگ و حمله‌های تروریستی، نفرت قومی را مانعی می‌داند که ممکن کاروان پیشرفت افغانستان را متوقف کند.

انفجارهای هدف‌مند

مدتی است که غرب کابل؛ محله‌یی که بیشتر باشنده‌گان آن از قوم هزاره‌ هستند، زیر تیررس حمله‌های انفجاری قرار گرفته است. شفاخانه، زایشگاه، مکتب، کورس و جاده‌ها نیز بوی خون می‌دهند.

چندی پیش انفجار نیرومندی مکتب دخترانۀ سیدالشهدا در دشت‌برچی را هدف قرار داد. در این رویداد بیش از صد دانش‌آموز دختر کشته شده و بیش از 150 تن دیگری زخمی شدند. در زمستان پارسال آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش در این منطقه هدف قرار گرفتند. از آن پیش جنگ‌جویان مسلح داعش وارد یک زایشگاه در این منطقه شدند و ده‌ها مادر و کودک را تیرباران کردند.

 مشخص نیست چه گروهی پشت این حمله‌ها قرار دارد، اما باشنده‌گان غرب کابل را ترس بیش از پیش در خود فرو برده است.

بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی از جمله رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور از راه‌اندازی حمله‌های هدف‌مند بر اعضای گروه قومی – مذهبی هزاره – شیعه در افغانستان شوکه شده‌‌اند.

آقای نبیل به تازه‌گی با نشر مقالۀ مفصل و طولانی ادعا دارد که سازمان استخبارات پاکستان (ای.اس.آی) این حمله‌ها را به هدف تشدید تنش‌های قومی و مذهبی در افغانستان راه‌اندازی می‌کند.

انفجارهای پیهم بر جمعیت هزاره – شیعه در افغانستان باعث شده که این روزها کارزار گسترده‌یی در شبکۀ اجتماعی تویتر زیر عنوان «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» به راه بیافتد. اشتراک کننده‌گان این کارزار به این باورند که وقوع رویدادهای هدف‌مند علیه هزاره‌ها در کابل و سایر نقطه‌های کشور حاکی از نسل‌کشی این گروه قومی – مذهبی است. آنان از دولت افغانستان و سازمان ملل متحد می‌خواهند که این رویدادها را به عنوان نسل‌کُشی به رسمیت بشناسند. دولت افغانستان اما تاکنون به این کارزار پاسخ مثبت نداده است.