بایسکل رانی

رکاب‌زنی فعالان مدنی جوزجان به پیشواز از هفتۀ حفاظت از محیط زیست

neshananews

31 May 2020

ریاست حفاظت از محیط زیست در ولایت جوزجان با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ و نهادهای مدنی مسابقۀ بایسکل‌رانی را میان 30 تن از فعالان مدنی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان به راه انداخته است. در این مسابقه ورزشکاران سه کیلومتر فاصله را به امید داشتن محیط زیست پاک و عاری از آلوده‌گی صوتی، رکاب زدند.

مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان می‌گویند که هدف از راه‌اندازی این مسابقۀ بایسکل‌رانی، تشویق مردم برای استفاده از بایسکل به جای موترهای فرسوده و از دَور خارج شده، می‌باشد. خجسته قیام تلاش، رییس ادارۀ حافظت از محیط زیست جوزجان امروز (یک‌شنبه، یازدهم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ما این برنامه را به پیشواز از هفتۀ حفاظت از محیط زیست برگزار کردیم تا به مردم تفهیم کنیم که بهتر است به جای موترهای کهنه از بایسکل کار بگیرند. زیرا بایسکل برای صحت‌شان مفید است و همچنان از آلوده‌گی‌های صوتی جلوگیری می‌کند.» بانو تلاش اضافه می‌کند که استفاده از بایسکل نه تنها برای محیط زیست آسیب نمی‌رساند، بلکه به خاطر عدم استفاده و سوخت تیل در قسمت اقتصاد خانواده نیز کمک می‌رساند.

به باور رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان، بایسکل‌رانی جزو فرهنگ شهرنشینی به شمار می‌رود و شهروندان باید با معیارها و فرهنگ شهرنشینی آشنا شوند.

در همین حال، حسیب‌الله رحمانی یکی از اشتراک‌کننده‌گان این مسابقه و فعال مدنی در ولایت جوزجان می‌گوید: «ما امروز با اجرای این حرکت نمادین خواستیم به آلوده‌گی‌های صوتی نه بگوییم و به کسانی که مزاحمت خلق می‌کنند بفهمانیم که بایسکل‌رانی بهترین راه برای حفاظت از محیط زیست است.»

قرار است ریاست حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان در همکاری ارگان‌های دیگر در هفتۀ پیش‌رو تا روز جمعه (پانزدهم جوزا) که مصادف با روز جهانی محیط زیست است، برنامه‌های ویژه را برای گرامی‌داشت از این روز برگزار کند.