IMG-20200204-WA0002

زنگ خطر کرونا/ مستقر شدن ۵ تیم صحی در مناطق مرزی بدخشان

در پی افزایش نگرانی‌های جهانی از گسترش ویروس کرونا و اعلام حالت اضطرار از سوی سازمان بهداشت جهانی، حکومت افغانستان در نقاط مختلف کشور اقدام به اتخاذ تدابیر پیش‌گیرانه به هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به داخل افغانستان کرده است.

در تازه‌ترین مورد، ریاست صحت عامۀ بدخشان 5 تیم صحی را در گذرگاه‌های مرزی با کشور تاجیکستان مستقر کرده است تا از انتقال این بیماری از مناطق مرزی چین و تاجیکستان جلوگیری کند.

مسوولان ریاست صحت‌عامۀ بدخشان می‌گویند، این ولایت به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای چین و تاجیکستان در معرض خطر قرار دارد به همین دلیل آنان تیم‌های صحی را در مناطق مرزی مستقر کرده‌اند تا با اجرای آزمایش‌های صحی روی رفت و آمد کنندگان مناطق مرزی، افراد مشکوک و معروض به خطر این ویروس را شناسایی و زیر مراقبت‌های بهداشتی قرار دهند.

داکتر نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید، این اداره تیم‌های صحی را در 5 گذرگاه مرزی با بدخشان -تاجکیستان مستقر کرده تا کسانی که از تاجیکستان به بدخشان می‌آیند، زیر بررسی صحی قرار گیرند.

طی سال‌های گذشته به منظور رفع مشکلات باشندگان مناطق مرزی بدخشان 5 پل در مناطق مرزی میان ولایت بدخشان افغانستان با بدخشان تاجیکستان اعمار شده است؛ حالا رفت و آمد از این 5 گذرگاه مسوولان صحی بدخشان را نسبت به انتقال این ویروس نگران ساخته است.

اما رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که تیم‌های صحی در مناطق مرزی با کمبود تجهیزات طبی به منظور تشخیص افراد مصاب به ویروس کرونا روبرواند و آنان از وزارت صحت عامه در این زمینه همکاری خواسته‌اند.

به گفتۀ رییس صحت‌عامۀ بدخشان، وزارت صحت عامه وعده سپرده است تا به زودترین فرصت تجهیزات طبی مورد نیاز را در اختیار تیم‌های صحی آنان قرار دهد.

آقای خاوری می‌گوید، تیم‌های صحی مستقر در محل در صورت مشاهدۀ وقایع مثبت از این ویروس افراد مصاب را در همان محل قرنطینه نموده و سپس توسط آمبولانس‌ها به بیمارستان ولایتی فیض آباد در بخش مشخصی که برای این بیماری اختصاص داده شده است انتقال می‌دهند.

با این حال نیک محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید که حکومت محلی این ولایت از تمام توان و امکانات به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به بدخشان استفاده می‌کند.

نظری می‌گوید، در تمام مناطق مرزی با کشورهای چین و تاجیکستان تیم‌های صحی مستقر شده‌اند و در جاییکه تیم‌های صحی حضور نداشته باشند به نیروهای مرزی هدایت داده شده تا با استفاده از امکانات شان در زمینۀ شناسایی افراد مصاب به این ویروس تلاش نموده و عبور کنندگان مرزی را زیر بررسی صحی قرار دهند.

به گفتۀ نظری، مرزبانان افغانستان در مناطق مرزی تاجیکستان با حکومت محلی بدخشان در تماس بوده و از تمام تحولات مربوط به رفت و آمد در این مناطق به ریاست صحت عامه گزارش می‌دهند.

کشور تاجیکستان با چین 400 کیلومتر مرز مشترک دارد و به خاطر داشتن رابطۀ تنگاتنگ اقتصادی با این کشور، مبادلات بازرگانی و رفت آمد زیادی میان این دو کشور وجود دارد.

بر بنیاد گزارش رسانه‌ها، حکومت تاجیکستان به دلیل افزایش نگرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا رفت و آمد شهروندان و بازرگانان این کشور را به چین منع کرده و ورود کالاهای بازرگانی چینایی را به این کشور مؤقتاً مسدود نموده است.

رییس صحت عامۀ بدخشان می‌افزاید که مرز طولانی بدخشان با کشور تاجیکستان و ایالت سینکیاگ چین بدخشان را پیش از هر ولایتی دیگر در معرض تهدید قرار داده است و آنان از طریق همکاری‌های مرزی در تلاش‌اند تا این نگرانی را بر طرف نمایند.

باشندگان بدخشان هم با استقبال از این اقدام ریاست صحت عامه می‌گویند، آرزو دارند که این تلاش‌ها ثمر بخش باشد و از اتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

هم اکنون شماری از دانشجویان بدخشان که در چین بسر می‌بردند، درپی شیوع این  ویروس به خانه‌های خود برگشتند و شماری دیگری هنوزهم در کشور چین بسر می‌برند.

رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که وزارت صحت عامه با سفارت افغانستان در چین در تماس است و تلاش‌ها برای بیرون کردن این دانش‌جویان پس از معاینات طبی ادامه دارد.

مسوولان ادارۀ صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که  تدابیر در مناطق مرزی به همکاری سازمان صحی جهان و دفتر بنیاد آغاخان صورت گرفته و آنان در تلاش‌اند تا تیم‌های صحی را در مناطق مرزی با تجهیزات پیش‌رفته مجهز نمایند.

هر چند تا هنوز هیچ واقعه از ویروس کرونا در افغانستان مشاهده نشده اما وزارت صحت عامه تدابیر جدی را به هدف جلوگیری از انتقال این ویروس روی دست گرفته است.