878668

سازمان امنیت و همکاری اروپا از روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرد

neshananews

24 July 2021

سازمان امنیت و همکاری اروپا با اعلام حمایتش از روند صلح افغانستان خواستار حفظ حقوق و آزادی‌های زنان در توافق‌های احتمالی صلح در این کشور شده است.

هلکا شمید، دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا شب گذشته (جمعه، اول اسد) در نشستی در شهر ویانا، پایتخت کشور پرتغال از روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرده است. این نشست به میزبانی سفارت افغانستان در این کشور برگزار شده بود.

خانم شمید در این نشست می‌گوید که وقت آن فرا رسیده که افغانستان پس از 43 سال جنگ دامنه‌دار به صلح نایل شود. به گفتۀ او، سازمان امنیت و همکاری اروپا از روند جاری صلح در افغانستان به هدف برقراری صلح پایدار در این کشور حمایت می‌کند.

دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا با اشاره به دستاوردهای بیست سال پسین در افغانستان به ویژه حقوق و آزادی‌های زنان می‌افزاید که این دستاوردها باید در روند صلح حفظ شوند.

این در حالی است که دور سوم گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه‌یی نداشته است. هرچند مقام‌های بلندپایۀ دولت افغانستان نیز با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کردند، اما این دیدار سودمند واقع نشد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که طالبان قصد دارند از راه جنگ به قدرت سیاسی برسند. طالبان با افزایش خشونت‌ها در کشور خواستار کناره‌گیری رییس‌جمهور غنی شده‌اند.