سرباز پولیس سه

سرباز روح‌الله: به جای ترک وطن به صف پولیس پیوستم

neshananews

07 February 2021

نویسنده: سیاوش خراسانی

سرباز روح‌الله، جوان تازه‌نفسی است که از یک‌ونیم ماه به این‌سو در بخش تولی آموزش‌وپرورش فرماندهی پولیس ولایت جوزجان مصروف فراگیری آموزش‌های نخستین نظامی است. او شامل نخستین دورۀ کوتاه‌مدت آموزش‌های نظامی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان شده است. این دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نظامی، سربازان تازه‌وارد را قادر به فهم مسایل حقوق بشری و چگونه‌گی استفاده از سلاح‌های سبک می‌سازد.

این جوان ۲۴ ساله برای انجام ‌وظیفه‌های بزرگی در مرکز آموزش‌وپرورش فرماندهی پولیس ولایت جوزجان ثبت نام کرده است. او به خبرگزاری نشانه می‌گوید که شماری از دوستانش به کشورهای دیگری مهاجرت کرده‌اند، اما او به جای ترک وطن به صفوف پولیس ملی پیوسته است. آقای روح‌الله می‌افزاید که خانواده‌اش نیز از این تصمیم او استقبال کرده‌اند و حتا او را در قسمت ادامۀ تحصیل نیز یاری می‌رسانند.

سرباز روح‌الله در کنار فراگیری آموزش‌های نظامی از طرف شب دانشگاه می‌رود. او دانش‌جوی رشتۀ حقوق و علوم سیاسی است. به باور روح‌الله، یک سرباز پولیس در پهلوی استفاده از سلاح باید با نظریه‌ها و مفاهیم انسانی نیز آشنا باشد. آقای روح‌الله اضافه می‌کند که هدفش مانند همۀ سربازان دیگری خدمت به مادر وطن است.

این جوان بیان می‌کند که در چنین شرایط دُشواری جوانان باید در کنار نیروهای امنیتی‌ کشور بیایستند. به باور آقای روح‌الله، نیروی جوان افغانستان نباید کشور را به قصد مهاجرت ترک کنند. او تأکید می‌کند که خدمت در عسکری یک جوان را با گرم و سرد روزگار آشنا می‌سازد. سربازان در مرکز آموزش‌وپرورش پولیس ولایت جوزجان مسایل حقوقی، حقوق بشری، فن استفاده از سلاح‌های سبک مانند تفنگ‌چه و کلاشنیکوف، دفاع شخصی، تلاشی، برخورد با شهروندان و دیگر مواردی را آموزش می‌بینند. روح‌الله توضیح می‌دهد که پس از یک‌ونیم ماه چگونه‌گی استفاده از سلاح‌های سبک را یاد گرفته است. او خاطرنشان می‌سازد که نظام عسکری جوانان را هم‌دیگرپذیر نیز می‌سازد.

روح‌الله با خانوادۀ شش‌ نفری در ولایت جوزجان زنده‌گی می‌کند، اما می‌گوید که حاضر است در هر نقطۀ از افغانستان برای انجام وظیفه برود. او علاوه می‌کند: «خون همۀ سربازان سرخ است.» او دفاع از وطن را مقدس‌ترین شغل می‌داند. سرباز روح‌الله ازدواج نکرده، اما آرزو دارد که روزی در فضای امنیت و صلح عروسی کند. او می‌خواهد زیر پرچم سه‌رنگ کشور باوقار و عزت زنده‌گی کند.

روح‌الله قرار است تا دو هفتۀ دیگر از مرکز آموزش‌وپرورش پولیس جوزجان فارغ شود. او اشاره می‌کند که هیچ‌گاهی رفاقت دو ماه عسکری با دوستان دیگری را فراموش نخواهد کرد. به سخن روح‌الله، نظامیان افغانستان در فضای پُر از مهربانی، بدون در نظرداشت مسایل قومی، سمتی و زبانی زنده‌گی می‌کنند و آموزش می‌بینند. این سرباز جوزجانی از مخالفان مسلح دولت می‌خواهد که آنان نیز در کنار خانواده‌های‌شان در فضای امن زنده‌گی کنند. آقای روح‌الله بیان می‌کند که به عنوان یک سرباز از وطنش دفاع می‌کند، اما آرزوی نهادینه شدن صلح را نیز به دل می‌پروراند. او علاقه‌مندی را شرط نخست نظامی‌گری می‌داند. او هنوز در میدان جنگ یا وظیفه‌یی شرکت نکرده است. اما آماده است در کنار نظامیان جوان دیگر در میدان‌های نبرد شرکت کند.

در همین حال، مسعود ندیم، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان روشنی می‌اندازد که جوانان علاقه‌مند و تازه‌وارد به صفوف پولیس پس از ثبت نام برای مدت دو ماه آموزش‌های ابتدایی را در مرکز آموزش‌وپرورش این فرماندهی می‌آموزند و از آنان بنابر ضرورت‌های آنی و مطابق با ظرفیت‌شان در پولیس جوزجان کار گرفته می‌شود. آقای ندیم اضافه می‌کند که در سال روان خورشیدی هفت‌ گروهی از سربازان از مرکز آموزش‌وپرورش فرماندهی پولیس ولایت جوزجان فارغ شده‌اند و تا دو هفتۀ دیگر دورۀ هشتم نیز فارغ خواهند شد.