خلیلزاد

سفارت امریکا در کابل: خلیل‌زاد روانۀ دوحه می‌شود

neshananews

02 March 2021

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ این کشور برای صلح افغانستان روانۀ دوحه، پایتخت قطر می‌شود.

سفارت امریکا در کابل امروز (سه‌شنبه، دوازدهم حوت) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای خلیل‌زاد پس از دیدار با مقام‌ها و سیاسیون افغانستان به دوحه سفر می‌کند. در خبرنامۀ این سفارت آمده است که آقای خلیل‌زاد در جریان سفرش به دوحه با مقام‌های دولت قطر، سران هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان، گروه طالبان و اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار خواهد کرد.

بر اساس این خبرنامه، آقای خلیل‌زاد در ادامۀ سفرهای منطقه‌یی به شماری از کشورهایی که منافع‌شان با برقراری آتش‌بس و تأمین صلح پایدار در افغانستان گره خورده است، سفر خواهد کرد.

گفتنی است که آقای خلیل‌زاد دیروز به کابل آمد. او نخست با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و سپس با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور و در آخر با محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور و شماری از رهبران سیاسی کشور دیدار کرد.

این نخستین سفر آقای خلیل‌زاد به منطقه است که پس از تمدید مأموریتش در چوکات ادارۀ بایدن صورت می‌گیرد. همزمان با آغاز این سفر یک عضو کنگرۀ امریکا مدعی شده است که خلیل‌زاد به هدف تعدیل موافقت‌نامۀ دوحه به منطقه سفر کرده است.

مقام‌های امریکا و افغانستان اما تاکنون به گونۀ رسمی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. طالبان اما به پایبندی امریکا به موافقت‌نامۀ دوحه تأکید دارند. این گروه هشدار داده است که نقض این موافقت‌نامه آغاز جنگ در کشور تلقی خواهد شد.