خلیل

سفر خلیل‎زاد به قطر در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی

neshananews

06 September 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به قطر سفر کرده است.

وزارت امور خارجۀ امریکا در خبرنامه‌یی اعلام کرده است که آقای خلیل‌زاد دو روز پیش (جمعه، چهاردهم سنبله) عازم دوحه شده ‌‎است. خبرنامه می‌افزاید که آقای خلیل‌‌زاد به منظور پیش‌‌برد تلاش‌‌های جاری امریکا برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان به منطقه سفر کرده ‌‌است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا همچنان آمده است که مردم افغانستان برای کاهش پایدار خشونت‌ها و یک توافق سیاسی که به جنگ پایان می‌دهد، آماده هستند. در این خبرنامه از رهبران افغانستان خواسته شده ‌‌است که از فرصت تاریخی کنونی برای صلح استفاده کنند و همۀ طرف‌‌ها باید گام‌های مهمی را برای رفع موانع شروع مذاکرات مستقیم بردارند. وزارت خارجۀ امریکا همچنان تأکید می‌کند که «اکنون زمان آغاز این گفت‌‌وگوها فرا رسیده ‌‌است.»

با این حال اما تاکنون تاریخ آغاز مذاکرات مستقیم میان دو طرف مشخص نشده است. پیش از این قرار بود که هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت دو روز پیش به قطر بروند، اما به‌ علت آماده نشدن هیأت مذاکره‌کنندۀ طالبان با تأخیر روبه‌رو شد. تاکنون این سفر انجام نشده ‌است و روشن نیست که چه زمانی این هیأت به قطر خواهد رفت.

گفتنی است که ناوقت روز گذشته گروه طالبان اعلام کردند که این گروه برای مذاکره با دولت افغانستان یک هیأت ۲۱ نفره را به ریاست «شیخ مولوی عبدالحکیم» تعیین کرده‌اند.