2277683

سقوط بخش‌هایی از ولسوالی جرم به دست طالبان و تلفات نیروهای امنیتی در بدخشان

مسوولان محلی ولایت بدخشان می‌گویند که در نتیجۀ حملات تهاجمی گروه طالبان در این ولایت، شماری از روستاهای ولسوالی جرم به دست جنگجویان این گروه سقوط کرده است. مسوولان محلی همچنان تایید می‌کنند که در پی این حملات به نیروهای نظامی کشور نیز تلفاتی وارد شده است.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان روز شنبه، نهم حمل در صحبت با خبرگزاری نشانه گفت، گروه طالبان شب گذشته حملات تهاجمی را بالای پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی جرم بدخشان شدت بخشیدند که در نتیجۀ درگیری‌های چندین ساعته چهار پاسگاه نیروهای امنیتی به تصرف گروه طالبان درآمده است.

آقای نظری تایید کرد که در این درگیری‌ها به نیروهای امنیتی و گروه طالبان تلفات وارد شده است. او اما از شریک کردن این آمار با رسانه‌ها خودداری کرد. به گفتۀ او نیروهای امنیتی برای پیش‌گیری از تلفات بیش‌تر عقب نشینی تکتیکی کرده‌اند، اما تلاش‌ها برای پس‌گیری مناطق از دست رفته ادامه دارد.

در همین حال، ثناالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که گروه طالبان با تصرف دو پاسگاه ارتش منطقه‌یی، همۀ تجهیزات و افراد این دو پاسگاه‌ها را با خود برده‌اند. به گفتۀ روحانی 30 سرباز ارتش منطقه‌یی به اسارت گروه طالبان در آمده‌ و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

با این حال عبدالله ناجی نظری، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که درپی حملات گستردۀ طالبان از چندین استقامت بالای ولسوالی جرم ولایت بدخشان، روستاهای «دهن‌ آب خستک»، «فرغامیرو»، «آب راغک»، «پل سوچ» و چند روستای کوچک دیگر به تصرف این گروه در آمده است.

به گفتۀ این عضو شورای ولایتی بدخشان، در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان 8 تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌ و دو عراده تانک هاموی، دو رنجر، سلاح و مهمات چندین پاسگاه امنیتی به دست طالبان افتاده است.

نظری گفت که گروه طالبان مسیر منتهی به ولسوالی یمگان ولایت بدخشان را بسته‌اند. او هشدار داد که در صورت نرسیدن نیروهای کمکی به محل، خطر سقوط ولسوالی یمگان به دست جنگجویان گروه طالبان وجود دارد.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان اما از پس‌گیری زودهنگام پاسگاه‌هایی که به دست طالبان سقوط کرده است، اطمینان می‌دهد. سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که نیروهای امنیتی در منطقه حضور دارند و به مجرد رسیدن نیروهای کمکی، عملیات پس‌گیری مناطق از دست رفته آغاز خواهد شد.

ولسوالی‌ جرم، یکی از ولسوالی‌های استراتژیک بدخشان برای گروه طالبان است و بخش‌هایی این ولسوالی از چندین سال به این سو زیر تصرف آنان قرار دارد. سال گذشته در نتیجۀ راه اندازی عملیات تصفیه‌یی شمار زیادی از مناطق ولسوالی جرم از کنترل طالبان بیرون شد، اما این گروه با راه اندازی حملات تهاجمی بخش‌های از دست رفته را دوباره تصرف کرده‌اند.

ولسوالی جرم در چند سال اخیر شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان بوده است و با تسریع روند گفت‌وگوهای صلح امیدواری‌ها بر این بود که این گروه به خشونت‌ها کاهش دهند اما به گفتۀ مقام‌های محلی ولایت بدخشان، پس از امضای موافقت‌نامه صلح با ایالات متحده امریکا، حملات تهاجمی گروه طالبان بر بخش‌های این ولایت افزایش یافته است.