قریشی

شاه محمود قریشی: امیدوارم امریکا و طالبان به موافقت‌نامۀ دوحه پایبند بمانند

neshananews

23 February 2021

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان می‌گوید که موافقت‌نامۀ صلح دوحه زمینۀ خوبی را برای پایان جنگ در افغانستان فراهم ساخته و امریکا و طالبان باید به این موافقت‌نامه پایبند بمانند.

وزارت خارجۀ پاکستان امروز (سه‌شنبه، پنجم حوت) در خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای قریشی این مطلب را در دیدار با نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ قطر برای پاکستان در اسلام‌آباد مطرح کرده است.

به نقل از این خبرنامه، آقای قریشی می‌افزاید که موافقت‌نامۀ صلح دوحه زمینۀ آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان را در قطر فراهم ساخته است. به بیان او، این موافقت‌نامه می‌تواند به پایان جنگ در افغانستان منجر شود.

این در حالی است که دولت جدید امریکا موافقت‌نامۀ صلح با طالبان را به بازنگری گرفته است. بر اساس این موافقت‌نامه، نیروهای خارجی می‌بایست تا ماه «می» سال روان میلادی افغانستان را ترک کنند. اما جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا با متهم کردن طالبان به عدم اجرای تعهدات خود در این موافقت‌نامه از جمله کاهش خشونت‌ها در افغانستان و قطع نکردن روابط‌ با شبکۀ القاعده، اعلام کرده است که زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان را کنار می‌گذارد.