کمک پولیس

شماری از افسران پولیس در جوزجان مقداری از معاش خود را برای کودکان جنگ‌زده عیدی دادند

شماری از منصب‌داران فرماندهی پولیس ولایت جوزجان در یک اقدام کم‌پیشینه‌یی مقداری از معاش یک ماهۀ خود را برای عیدانۀ کودکان کار و جنگ‌زده تخصیص دادند. آنان برای ۵۰ کود خیابانی و جنگ‌زده لباس، پای‌پوش و قرطاسیۀ خریداری و توزیع کرده‌اند.

مسعود ندیم، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان امروز (یک‌شنبه، نوزدهم ثور) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این افسران پولیس پس از دریافت معاش به گونۀ رضاکارانه تصمیم گرفتند که برای کودکان جنگ‌زده عیدانه بدهند. آقای مسعود امیدوار است که افسران نظامی دیگری نیز تشویق شوند و در روزهای باقی‌مانده رمضان به کمک این کودکان بشتابند. به باور سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان، این اقدام شماری از افسران پولیس می‌تواند انگیزۀ خوبی برای نظامیان کشور باشد.

ضیاالله عرب، افسر پولیس در جوزجان که دور از خانواده در شهر شبرغان وظیفه اجرا می‌کند، نیز مقداری از معاش خود را هزینۀ خرید عیدی برای این کودکان کرده است. این افسر پولیس می‌گوید، از این که از فرزندان و خانواده‌اش دور است، خواسته مقداری از معاشش را برای پسران جنگ‌زده و یتیم کمک کند. آقای عرب می‌افزاید که یک مقدار معاشم را به خانواده‌ام فرستادم و مقدار دیگرش را برای کودکان جنگ‌زده اختصاص دادم. او تأکید می‌کند که این‌ کودکان نیز از ولایت‌های دیگری به دلیل ناامنی‌ها خانه‌های‌شان را ترک کرده و به شهر شبرغان پناه آورده‌اند.

جنگ‌های یک دهۀ پسین در ولایت‌های شمال سبب شده که شمار زیادی از خانواده‌ها از ولایت‌های همجوار به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان بیایند. ولی محمد چریک، منصب‌دار فرماندهی پولیس جوزجان در این‌ باره می‌‌گوید که شماری از این کودکان جنگ‌زده، در ناامنی‌های پسین پدر و سرپرست خانوادۀ خود را از دست داده‌اند. به گفتۀ آقای چریک، در حال حاضر این کودکان با کار و دست‌فروشی روی خیابان نفقۀ خانواده‌های‌شان را تأمین می‌کنند.

آقای چریک تأکید می‌کند که این کودکان متأثر از جنگ بالای همۀ شهروندان؛ به ویژه بالای نظامیان کشور حق دارند. او خاطرنشان می‌سازد که دادن عیدانه برای این کودکان، افسران پولیس را در جوزجان خوش‌حال ساخته است.

نورالله، یکی از کودکان جنگ‌زده در جوزجان است که حدود دو سال پیش به دلیل تشدید جنگ در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب با خانواده‌اش به شهر شبرغان آمده است. او در یک خانوادۀ ده ‌نفری زنده‌گی می‌کند. پدرش به ایران سفر کرده و در حال حاضر این کودک پانزده ساله یگانه نان‌آور خانواده است. نورالله می‌گوید که برادران و خواهرانش در دو سال گذشته لباس عیدی به تن نکرده‌اند. او از این ‌که در عید امسال از سوی افسران پولیس برای‌شان عیدانه کمک شده است، ابراز خرسندی می‌کند. این کودک جنگ‌زده امیدوار است بازرگانان کشور به جنگ‌زده‌گان دیگری در جوزجان نیز کمک کنند.

همچنان محمد عزیز، کودک جنگ‌زدۀ دیگری می‌گوید که او یک سال پیش پدرش را در جنگ در ولسوالی صیاد ولایت سرپل از دست‌ داد. این کودک در یک خانوادۀ شش نفری زنده‌گی می‌کند و دانش‌آموز صنف چهارم مکتب است. محمد عزیز آرزو دارد در آینده بتواند سرباز، داکتر و یا انجینیر شود تا برای کودکان جنگ‌زده کمک کند. از این ‌که شماری از افسران پولیس برای او و کودکان دیگری کمک کرده‌اند، قدردانی می‌کند. با این کار علاقۀ او به وظیفۀ سربازی نیز بیش‌تر شده است. محمد عزیز در جریان ماه رمضان در شهر شبرغان بولانی می‌فروشد و آرزو دارد که روزگاری به خانه‌اش در ولسوالی صیاد ولایت سرپل برگردد.

طبق آخرین آماری که از سوی ریاست امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان در ولایت جوزجان همه‌گانی شده است، در جریان سه سال گذشته بیش از ۲۰ هزار خانواده از ولایت‌های فاریاب، سرپل و ولسوالی‌های ناامن ولایت جوزجان به شهر شبرغان بی‌جا شده‌اند. از سوی دیگری، مسوولان ادارۀ کار و امور اجتماعی می‌گویند که بر بنیاد یک‌ سروی تازه حدود ۵۰۰ کودک در ولایت جوزجان مصروف‌ کارهای شاقه و دست‌فروشی هستند؛ بیشتر این کودکان جنگ‌زده‌گانی هستند که از ولایت‌های دیگری به جوزجان پناه آورده‌اند.