جوزجان

شماری از روستاهای ولایت جوزجان در وضعیت «صلح اعلام ناشده» قرار دارند

محمدجان آریا

20 August 2020

مسوولان محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که شماری از روستاها در ولسوالی خانقاه این ولایت در وضعیت «صلح اعلام ناشده» قرار دارند. به گفتۀ آنان، مدتی می‌شود که درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های مسلح مخالف دولت و نیروهای امنیتی با پادرمیانی بزرگان قومی متوقف شده است.

محب‌الله، ولسوال خانقاه در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در برخی از روستاهای این ولسوالی سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بدون ممانعت مخالفان مسلح دولت به خانه‌های‌شان رفت‌وآمد می‌کنند. به سخن آقای محب، جنگ‌جویان طالبان نیز بدون درگیری به دیدن خانواده‌های‌شان می‌آیند. او می‌افزاید که در پنج سال پسین شماری از روستاها شاهد درگیری میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی  نبوده است. به باور آقای محب، پادرمیانی بزرگان و متنفذان قومی در آوردن و برقراری صلح مهم است. او اما نام و شمار این روستاها را فاش نمی‌سازد.

ولسوال خانقاه ابراز امیدواری می‌کند که یک صلح با عزت در کشور برقرار شود. به باور او، وضعیت صلح اعلام ناشده در ولسوالی خانقاه می‌تواند برای ولسوالی‌های دیگر در ولایت جوزجان نیز نمونۀ خوبی باشد. آقای محب اضافه می‌کند که حکومت محلی و باشنده‌گان ولسوالی خانقاه با هم در رابطه به موضوع‌ صلح نشست‌های پی‌هم را برگزار می‌کنند و از مشوره‌های همدیگر مستفید می‌شوند.

این در حالی است که ولسوالی خانقاه هژده روستا دارد و در مسیر بزرگ‌راه فاریاب – بلخ قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌های فرماندهی پولیس ولایت جوزجان، جنگ‌جویان طالب هرازگاهی در مربوطات روستای «شاه‌میرزا» در این ولسوالی از نفت‌کش‌ها و کامیون‌های باربری پول می‌گیرند.