نشست شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل: دولت و طالبان گفت‌وگوهای جدی صلح را آغاز کنند

neshananews

23 June 2021

همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آغاز مذاکرات معنادار صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان شده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که این نشست شام دیروز (سه‌شنبه، اول سرطان) دایر شده است. دیبورا لیونز، رییس یوناما و محمدحنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان نیز در این نشست حضور داشتند.

در خبرنامۀ یوناما آمده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از افزایش خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرده‌اند. اعضای این شورا می‌گویند که خشونت‌های اخیر شهروندان افغانستان را در معرض کشتار بیشتری قرار داده است.

این شورا به گونۀ موردی از حمله بر مکتب سیدشهدا در کابل و کشتار کارمندان یک موسسۀ ماین‌پاکی در بغلان یادآوری کرده و آن را نقض حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی توصیف کرده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطرنشان می‌سازند که خشونت‌های اخیر در افغانستان باید هرچه زودتر متوقف شود و دولت افغانستان و طالبان مذاکرات معناداری را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ در این کشور آغاز کنند.

این در حالی است که در کمتر از دو ماه گذشته با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از کشور، میزان خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است. در این مدت بیش از بیست ولسوالی میان طالبان و نیروهای امنیتی دست‌به‌دست شده‌اند.