شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل: روابط طالبان با القاعده پابرجاست

neshananews

07 February 2021

وزارت خارجۀ کشور می‌گوید که بررسی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که گروه طالبان تاکنون روابط خود را با شبکۀ القاعده قطع نکرده است.

وزارت امور خارجه امروز (یک‌شنبه، نوزدهم دلو) در خبرنامه‌یی نوشته است که بررسی‌های جدید گروه تحلیل و نظارت از تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل علیه شبکۀ القاعده، از روابط پایدار میان این شبکه‌ و گروه طالبان در افغانستان حکایت دارد.

به نقل از خبرنامۀ وزارت خارجه، بر اساس این بررسی شورای امنیت، کشته شدن شماری از رهبران شبکۀ القاعده از جمله ابوحسن المصری، رهبر شاخۀ شبه قارۀ هند القاعده در ساحۀ زیر کنترل گروه طالبان در افغانستان نشان می‌دهد که طالبان برخلاف تعهد خود در موافقت‌نامۀ دوحه همکاری با القاعده را ادامه داده‌اند.

این بررسی شورای امنیت همچنان به روابط نزدیک طالبان با جنگ‌جویان وابسته به تحریک طالبان پاکستان و گروه جهاد اسلامی در برخی از مناطق افغانستان از جمله ولایت فاریاب اشاره کرده است. بر اساس این ارزیابی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت گروه‌های تروریستی را در افغانستان چالش برانگیز می‌داند.

این در حالی است که گروه طالبان در موافقت‌نامۀ صلح دوحه که در ماه حوت پارسال میان به امضا رسید، تعهد کرده‌اند که روابط خود را با شبکۀ القاعده قطع خواهند کرد. اما اطلاعات کشفی نهادهای امنیتی افغانستان نشان می‌دهد که طالبان تاکنون روابط پایداری با شبکۀ القاعده دارند.