رحمت الله اندر

شورای امنیت ملی: طالبان تمایلی به قطع رابطه با القاعده ندارند

neshananews

24 February 2021

 شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که هیچ مدرکی نسبت به قطع روابط طالبان با القاعده وجود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد که طالبان به قطع روابط خود با این شبکه هیچ تمایلی ندارند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی امروز (چهارشنبه، ششم حوت) در برگۀ تویترش نوشته است که طالبان به هیچ یکی از تعهدات خود در روند صلح از جمله کاهش خشونت‌ها و قطع روابط با گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند. آقای اندر می‌افزاید که این گروه برخلاف تعهدات خود در روند صلح، خشونت‌ها را در جریان یک سال گذشته در افغانستان به شدت افزایش داده و اعضای شبکۀ القاعده نیز در صفوف این گروه در ولایت‌های مختلف کشور سرگرم درگیری‌ها با نیروهای ارتش ملی هستند.

سخنگوی شورای امنیت ملی خاطرنشان می‌سازد که طالبان و شبکۀ القاعده با داشتن مشترکات زیاد ایدیولوژیک، به تقسیم جغرافیای کشورها اعتقادی ندارند. به باور او، نبود هیچ مدرکی در پیوند به قطع روابط طالبان با شبکۀ القاعده نشان‌دهند‌ۀ این است که طالبان به قطع روابط با این شبکه تمایلی ندارند.

این در حالی است که طالبان با امضای موافقت‌نامۀ صلح دوحه به ایالات متحدۀ امریکا تعهد سپرده است که روابط خود را با القاعده قطع خواهد کرد. اما در بیش از یک سال گذشته پس از امضای این موافقت‌نامه، چندین فرد کلیدی القاعده در ساحات زیر کنترل طالبان کشته شده‌اند. حضور القاعده در مناطق زیر نفوذ طالبان از روابط عمیق میان این دو گروه حکایت دارد.

با این حال، کمیسیون نظامی طالبان به تازه‌گی به فرماندهان محلی خود فرمان داده است که از جابه‌جایی و حضور پیکارجویان خارجی در صفوف‌شان جلوگیری کنند.