شفاخانه هرات

شیوع زودهنگام بیماری «محرقه» در هرات

عاطفه غفوری

11 June 2020

همزمان با گسترش ویروس کرونا در کشور، بیماری مهلک و کشندۀ محرقه در هرات در حال اوج گرفتن است. مسوولان صحی این ولایت می‌گویند که تشخیص نادرست این بیماری با کرونا از سوی شماری از خانواده‌ها و داکتران، می‌تواند به مرگ بیماران بینجامد. آنان از خانواده‌ها می‌خواهند با مشاهدۀ نشانه‌های محرقه نزد بیمار، او را برای تشخیص به مرکزهای صحی بیاورند.

مسوولان شفاخانۀ مرکزی هرات امروز (پنج‌شنبه، 22 جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گویند که بیماری «محرقه» در هرات همزمان با ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. محمدعارف جلالی، سرطبیب این شفاخانه می‌گوید، اگرچه فصل تابستان زمان اوج‌گیری بیماری محرقه در هرات تلقی می‌شود، اما امسال این بیماری زودتر از گذشته گریبان مردم این ولایت را گرفته است. بر بنیاد گفته‌های آقای جلالی، در ۴۵ روز گذشته دست‌کم ۳۵ بیمار مبتلا به محرقه در شفاخانۀ مرکزی هرات تحت مراقبت و مداوا قرار گرفته‌اند.

سرطبیب شفاخانۀ مرکزی هرات می‌افزاید که شماری از بیماران مبتلا به محرقه با تصور بر این‌که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، از مراجعه به شفاخانه سر باز می‌زنند. به سخن او، تشخیص اشتباه محرقه با کرونا می‌تواند یک بیمار را به دام مرگ بکشاند.

داکتران موظف در شفاخانۀ مرکزی هرات نیز تأکید می‌ورزند که بیماری محرقه با ویروس کرونا شباهت‌های زیادی دارد. همایون واحدی، داکتر معالج این شفاخانه می‌گوید که تب، درد عضلانی و بی‌حالی جسمانی در افراد از نشانه‌های بارز و مشترک محرقه با ویروس کرونا است. او می‌افزاید، در صورتی که این بیماری تشخیص نشود و بیمار گمان کند که به ویروس کرونا مبتلا است و از رفتن به شفاخانه خودداری کند، این بیماری ممکن است زنده‌گی او را به خطر بیندازد.

آقای واحدی می‌افزاید که داکتران تنها در صورت تشخیص درست و به موقع بیماری محرقه می‌توانند بیمار را به صورت کامل تداوی کنند. از همین رو، آنان از بیماران مشکوک می‌خواهند که در صورت مشاهدۀ نشانه‌های این بیماری برای تشخیص آن به مرکزهای صحی مراجعه کنند.

این درحالی است که محرقه یک بیماری عفونی و میکروبی است که سیستم هاضمه افراد را مورد حمله قرار می‌دهد. تب شدید، درد عضلانی و خسته‌گی از نشانه‌های این بیماری عنوان می‌شوند. نشانه‌هایی که تفاوت چندانی با علایم ویروس کرونا ندارند، اما به گفتۀ داکتران، سرفه و نفس‌تنگی می‌تواند ویژه‌گی بارز بیماری کرونا نسبت به محرقه باشد.