54674

صحبت تلیفونی رییس‌جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان در مورد افغانستان

neshananews

05 July 2021

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران و عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان از طریق تلیفون در مورد افغانستان صحبت کرده‌اند. روند صلح افغانستان، شدت جنگ و سرازیر شدن دوبارۀ پناهنده‌گان در مرزهای ایران و پاکستان محور این گفت‌وگو خوانده می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و پاکستان، این صحبت تلیفونی دیروز (یک‌شنبه، سیزدهم سرطان) صورت گرفته است. خبرگزاری «ایرنا» به نقل از مقام‌های ایرانی می‌نویسد که رییس‌جمهور ایران در این تماس تلیفونی برقراری امنیت در افغانستان را مهم توصیف کرده و تأکید کرده است که دولت افغانستان باید تلاش بیش‌تری را برای تأمین صلح در این کشور به خرج دهد.

همچنان دفتر نخست وزیر پاکستان با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای عمران در این تماس تلیفونی گزینش آقای رییسی به عنوان رییس‌جمهور منتخب ایران را تبریک گفته و نگرانی‌اش را دربارۀ وضعیت امنیتی در افغانستان، ابراز کرده است.

بر اساس این خبرنامه، عمران‌خان به رییس‌جمهور ایران گفته است که وخیم‌شدن اوضاع امنیتی در افغانستان ممکن است به سرازیر شدن موجی از پناهنده‌گان به مرزهای ایران و پاکستان منجر شود.

دو طرف در این تماس تلیفونی روی برقراری صلح در افغانستان با ابتکار مردم و دولت این کشور تأکید کرده‌اند. آقای خان و رییسی همچنان تأکید می‌کنند که هر دو کشور تلاش خواهند کرد زمینۀ نهادینه شدن صلح در افغانستان را تسهیل کنند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه جوزای امسال، این نخستین تماس تلیفونی میان رهبران دولت پاکستان و ایران شمرده می‌شود. ایران و پاکستان دو کشور هم‌مرز هستند که در جنگ و صلح افغانستان نقش سازنده‌یی دارند.