محمد نعیم وردک

طالبان از تطبیق کامل واکسن پولیو در مناطق زیر تصرف‌شان اطمینان می‌دهند

neshananews

18 January 2021

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه با رییسان بخش آسیای جنوبی سازمان بهداشت جهانی و یونیسف دیدار کرده است.

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در برگۀ تویترش نوشته است که این دیدار عصر دیروز (یک‌شنبه، 28 جدی) صورت گرفته و دو طرف روی تطبیق واکسن پولیو و سایر بیماری‌های واگیردار در مناطق زیر تصرف این گروه صحبت کرده‌اند.

آقای وردک می‌افزاید که معاون سیاسی گروه طالبان در این دیدار تعهد سپرده است که واکسن پولیو و همۀ بیماری‌های واگیردار به شمول ویروس کرونا بدون هیچ ممانعتی در مناطق زیر تسلط این گروه تطبیق خواهد شد.

این در حالی است جنگ‌جویان طالبان همواره مانع تطبیق واکسن‌ها در مناطق زیر کنترل‌شان می‌شوند. به تازه‌گی کارزار واکسن خانه‌‌به‌خانۀ پولیو یا مرض فلج کودکان در هرات آغاز شده است. مقام‌های محلی هرات از تطبیق نشدن این کارزار در سه ولسوالی این ولایت که گواه حضور گستردۀ جنگ‌جویان طالبان است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

افزون بر این، قرار است تا کمتر از پنج ماه دیگر نخستین محمولۀ واکسن کرونا وارد کشور شود. مسوولان صحی نسبت به چالش‌های امنیتی که طالبان ممکن است فراروی تطبیق گستردۀ این واکسن ایجاد کند، ابراز نگرانی می‌کنند.