دختران بدخشی

طالبان شاگردان دو مکتب دخترانه را در تخار از رفتن به مکتب منع کردند

cristinaaziz

02 March 2021

مسوولان ریاست معارف در ولایت تخار تأیید می‌کنند که جنگ‌جویان گروه طالبان دانش‌آموزان دو مکتب دخترانه را در ولسوالی بهارک این ولایت از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

حسام‌الدین نظری، معاون تدریسی و سرپرست ریاست معارف ولایت تخار امروز (سه‌شنبه، دوازدهم حوت) به خبرگزاری نشانه می‌گوید که دانش‌آموزان دختر در دو مکتب «حضرت عمر» و «چایله» در ولسوالی بهارک تخار از سوی طالبان تهدید شده‌اند.

آقای نظری می‌افزاید که جنگ‌جویان گروه طالبان از دانش‌آموزان صنف‌های 7 تا 12 این دو مکتب خواسته‌اند که از رفتن به مکتب خودداری کنند. آقای نظری خاطرنشان می‌سازد که بنابر تهدید طالبان دانش‌آموزان این دو مکتب دخترانه در دو روز گذشته نتوانستند برای سپری کردن امتحان حاضر شوند.

این مسوول ریاست معارف تخار یادآور می‌شود که دانش‌آموزان مکتب «بودله» در مرکز شهر تالقان نیز به تهدید مشابهی از سوی طالبان روبه‌رو شده بودند، اما پس از پادرمیانی بزرگان محل زمینۀ حضور آنان به مکتب فراهم شده است.

در همین حال، مسوولان وزارت معارف می‌گویند که هیچ تهدیدی به گونۀ رسمی به آدرس ریاست معارف ولایت تخار از سوی طالبان فرستاده نشده است. نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف خاطرنشان می‌سازد که برخی از تهدیدهای غیررسمی که از سوی جنگ‌جویان گروه طالبان به آدرس مکتب‌ها فرستاده شده با پادرمیانی بزرگان محل برطرف شده است.

گروه طالبان نیز تاکنون در این باره چیزی نگفته است.

این نخستین باری نیست که طالبان دانش‌آموزان دختر را از رفتن به مکتب منع می‌کنند. در بیشتر مناطق زیر حاکمیت این گروه، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف‌های هفت و هشت اجازۀ رفتن به مکاتب را ندارند.

با این حال، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر همزمان با داغ شدن گفت‌وگوهای صلح مدعی شده‌اند که این گروه مانع حضور دانش‌آموزان دختر در مکتب‌ها نخواهند شد؛ ادعایی که تاکنون عملی نشده است.