رضایی

طاهره رضایی: آمر حوزۀ دهم پولیس به خانه‌ام یورش برد و مهمانم را لت‌وکوب کرد

neshananews

21 October 2020

طاهره رضایی، باشندۀ شهر کابل آمر حوزۀ دهم امنیتی پولیس را به تجاوز بر حریم خصوصی‌اش متهم می‌کند و می‌گوید که یکی از مهمانان او نیز از سوی سربازان پولیس این حوزۀ امنیتی توهین و لت‌وکوب شده‌ است.

خانم رضایی امروز (چهارشنبه، 30 میزان) در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که آمر حوزۀ دهم امنیتی پولیس کابل همراه با 30 تن از کارمندان مسلح پولیس بدون اخطاریه، مجوز قانونی و دلایل موجه به خانۀ او در ناحیۀ دهم شهر کابل یورش برده است. خانم رضایی می‌افزاید که در این جریان به او و مهمانانش «هتک حرمت» کرده است.

به سخن این باشندۀ کابل، این رویداد حوالی ساعت یازدۀ پنج‌شنبه شب (24 میزان) اتفاق افتاده است. آمر حوزۀ دهم امنیتی شهر کابل با سربازانش هنگامی وارد این خانه شده‌اند که خانم رضایی یک محفل مهمانی داشته است.

این باشندۀ کابل می‌افزاید که پولیس با زور و اجبار وارد خانه‌اش شده و بدون اجازه از منزلش تصویربرداری کرده است. خانم رضایی خاطرنشان می‌سازد که یکی از مهمانش به نحوۀ برخورد پولیس اعتراض کرده، اما سربازان پولیس او را برخلاف قانون و صلاحیت‌های وظیفه‌یی پولیس او را توهین و لت‌وکوب کرده‌اند.

این باشندۀ کابل این عمل‌کرد پولیس را تجاوز بر حریم خصوصی و نقض حقوق شهروندی عنوان می‌کند و از وزارت امور داخله می‌خواهد که این قضیه را بررسی و از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

با این حال، مسوولان وزارت امور داخله نیز این رویداد را تأیید می‌کنند. طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله در صحبت با خبرگزاری نشانه بدون ارایۀ جزییات دربارۀ این رویداد می‌گوید که یک هیأت حقیقت‌یاب موظف شده است تا چگونه‌گی وقوع این رویداد را بررسی کند.

این نخستین باری نیست که پولیس به برخورد غیر مسلکی با شهروندان متهم می‌شود. از این پیش، پولیس در ولایت‌های کابل، پروان و بلخ نیز به اقدام‌های خودسرانه و نادرست با شهروندان متهم شده است. این در حالی است که طبق قانون جزای کشور، خشونت نیروهای امنیتی با شهروندان جرم پنداشته می‌شود و مجازات در پی دارد. همچنان طبق ماده 38 قانون اساسی کشور، هیچ کسی به شمول پولیس نمی‌تواند بدون حکم محکمه به خانۀ شخص دیگری وارد شود؛ مگر در حالت‌هایی که در قانون تصریح شده است.