شهر هرات

طرح تازۀ پولیس برای تأمین امنیت هرات؛ ایست‌های بازرسی‌ شبانه‌روزی در شهر ایجاد می‌شوند

عاطفه غفوری

17 June 2020

مسوولان امنیتی ولایت هرات می‌گویند که به تازه‌گی طرحی را روی دست گرفته‌اند که می‌تواند روی امنیت شهر هرات تأثیرات مثبتی داشته باشد. به گفتۀ مسوولان، اجرای این طرح به ویژه در کاهش میزان جرایم جنایی و پیش‌گیری از سرقت‌های مسلحانه در شهر هرات، سودمند خواهد بود. بر اساس این طرح، شمار نیروهای امنیتی و ایست‌های بازرسی در خیابان‌های هرات افزایش می‌یابند و قرار است این نیروها به صورت شبانه‌روزی در جاهای ویژه حضور داشته باشند.

عتیق‌الله وثیق، سرپرست بخش مطبوعاتی فرماندهی پولیس هرات می‌گوید که این طرح کمک خواهد کرد تا همزمان با کاهش جرایم جنایی، از حمله‌های احتمالی مخالفان مسلح دولت نیز جلوگیری شود. آقای وثیق می‌افزاید که با اجرای این طرح امنیتی، مردم نیز دست‌رسی بهتری به نیروهای امنیتی پیدا خواهند کرد.

مسوولان امنیتی ولایت هرات درحالی از طرح تازه‌یی خبر می‌دهند که تنها در سه ماه پسین در هرات بیش از ۴۵۰ تن از مجرمان جرایم جنایی و عاملان رویدادهای نا‌امنی در این شهر از سوی پولیس بازداشت شده‌اند. روند سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و جرایم جنایی اما هنوزهم آرامش مردم را تهدید می‌کند.

با این حال، شورای ولایتی هرات از اجرای طرح جدید امنیتی هرات استقبال می‌کند. نوراحمد حیدری، عضو این شورای می‌گوید که نسبت به پیامدهای مثبت این طرح خوش‌بین است. او خاطرنشان می‌سازد که حضور شبانه‌روزی نیروهای امنیتی در چوک‌های شهر، احساس امنیت و آرامش را به مردم منتقل خواهد کرد.

باشنده‌گان شهر هرات به اجرای این طرح تازۀ امنیتی خوش‌بین هستند. علی عرب‌زاده یکی از باشنده‌گان هرات می‌گوید کم‌ترین اثر مثبت طرح امنیتی جدید پولیس هرات، کاهش قابل ملاحظۀ سرقت‌های مسلحانه در شهر خواهد بود. او می‌افزاید که پولیس باید این طرح را در طولانی مدت حفظ کند.

حمله‌های اخیر هراس‌افگنان بر بخش‌هایی از کشور از جمله مساجد سبب شده است تا پولیس هرات برای پیش‌گیری از بروز چنین رویدادهایی وارد عمل شود. به ویژه این‌که والی هرات چند روز پیش از خنثی‌سازی چندین طرح حمله بر مساجد در این ولایت خبر داد. سید وحید قتالی، والی هرات در یک نشست خبری گفت که در هفته‌های اخیر دست‌کم ۲۰ تن در پیوند به طراحی حمله بر مساجد هرات بازداشت شده‌اند.

حمله بر مساجد و اماکن برگزاری مراسم‌ مذهبی در هرات بی‌پیشینه نیست. حدود دو سال پیش در نتیجۀ حمله بر یک مسجد در این شهر حدود ۳۰ تن جان باختند و بیش از ۶۰ تن دیگر زخم برداشتند. حمله‌یی که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت.