عبدالله عبدالله

عبدالله: صلح بدون حضور زنان بی‌معناست

neshananews

08 March 2021

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که صلح بدون حضور زنان در همۀ عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور تأمین نخواهد شد.

آقای عبدالله امروز (دوشنبه، هژدهم حوت) در پیامی به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی زنان می‌گوید که زنان افغانستان در جریان نوزده سال گذشته پس از تلاش و مبارزۀ درازمدت و موثر با دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند.

آقای عبدالله می‌افزاید که هرچند زنان کشور تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در جامعه و سیاست فاصلۀ طولانی دارند، اما تلاش و مبارزۀ این قشر برای دست‌یابی به حقوق‌شان در جریان نوزده سال گذشته الهام‌بخش و امیدوارکننده است.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی یادآور می‌شود که روند جاری صلح فرصت مناسبی را برای تأمین صلح پایدار و دست‌یابی همۀ اقشار جامعۀ افغانستان به ویژه زنان به حقوق اساسی‌شان فراهم ساخته است. از این‌رو به گفتۀ او، حضور زنان در روبند صلح و ساختارهای مربوط به این روند ضروری تلقی می‌شود.

آقای عبدالله خاطرنشان می‌سازد که هیچ صلح پایداری بدون حضور پررنگ زنان تحقق نخواهد یافت و هر توافقی در این روند باید با حفظ حقوق و دستاوردهای زنان حاصل شود. او تأکید می‌کند که شورای عالی مصالحۀ ملی برای حفظ حقوق زنان و برچیدن خشونت‌ها علیه آنان تلاش خواهد کرد.

گفتنی است که هشتم مارچ یا روز بین‌المللی همبسته‌گی زنان در حالی به شکل گسترده‌یی در کشور بزرگداشت می‌شود که در روند صلح خطر‌های جدی، دستاوردهای نوزده سال پسین زنان افغانستان را تهدید می‌کند.

شمار زیادی از فعالان حقوق زن نسبت به احتمال قربانی شدن دستاوردهای زنان در گفت‎وگو با طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که طالبان تاکنون به حقوق بشری زنان کشور پایبندی نشان نداده‌اند. نماینده‌گان سیاسی این گروه هرازگاهی می‌گویند که آنان در چوکات شریعت اسلامی به حقوق زنان پایبند خواهند بود.