عبدالله عبدالله

عبدالله: طالبان از راه نظامی به هدف نمی‌رسد

neshananews

28 June 2021

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور می‌گوید در صورتی که طالبان برای گرفتن قدرت سیاسی به جنگ ادامه دهند، به هدف نخواهند رسید.

عبدالله عبدالله امروز (دوشنبه، هفتم سرطان) در یک نشست خبری در کابل طالبان را عامل ایجاد سکته‌گی در گفت‌وگوهای صلح دوحه می‌خواند. آقای عبدالله می‌گوید که این گروه با وقت‌گذرانی و تمرکز روی مسایل فرعی در گفت‌وگوهای دوحه باعث ایجاد کندی در این روند شده‌اند.

او می‌افزاید که طالبان از یک‌سو از صلح حرف می‌زنند، اما از سوی دیگری روی حمله‌های نظامی تمرکز کرده‌اند. به بیان او، تأکید روی پیش‌روی نظامی و تلاش برای تسخیر کشور از طریق زور، تکرار اشتباه گذشته است و طالبان به این هدف نخواهند رسید.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی علاوه می‌کند که به باور دولت، تنها گفت‌وگوهای معنادار صلح می‌تواند به جنگ جاری در کشور خاتمه دهد. او با اشاره به پیش‌روی‌های اخیر طالبان در میدان جنگ می‌گوید که جابه‌جایی نیروهای نظامی دولت در مناطق دوردست از عوامل عقب‌نشینی نیروهای امنیتی در ماه‌های گذشته بوده و این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. به باور او، تجهیز نیروهای نظامی در مناطق دوردست تنها از طریق هوا ممکن است و این کار برای دولت اندکی دشوار بوده است.

آقای عبدالله با اشاره به شایعۀ عقب‌نشینی عمدی نیروهای امنیتی و سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان می‌گوید که پخش این شایعه در گیرودار عقب‌نشینی نیروهای امنیتی باعث شد که طالبان پیش‌روی‌های بیش‌تری داشته باشند، اما به گفتۀ او این شایعه نادرست است.

عبدالله در بخش دیگری به سفر هیأت دولت افغانستان به واشنگتن اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که حکومت و پارلمان امریکا تعهد کرده‌اند که باوجود خروج نیروهای خارجی به حمایت خود از دولت و نهادهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند.

به گفتۀ او، امریکا تعهد کرده که کشورهای منطقه را نیز به حمایت از روند صلح افغانستان ترغیب خواهد کرد. گفتنی است که رییس‌جمهور و رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در رأس یک هیأت بلندپایۀ دولت هفتۀ پیش به واشنگتن رفتند و مقام‌های دولت ایالات متحدۀ امریکا دیدار کردند.