سازمان عفو بین الملل

عفو بین‌الملل: حمله بر خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان فوراً متوقف شود

neshananews

19 May 2021

سازمان عفو بین‌الملل از حمله‌های هدف‌مند علیه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و خواهان پایان فوری این حمله‌ها شده است.

این سازمان امروز (چهارشنبه، 29 ثور) در گزارشی می‌نویسد که از اوایل سال 2020 میلادی تاکنون دست‌کم 17 خبرنگار و فعال حقوق بشر در افغانستان در پی حمله‌های مسلحانه و هدف‌مند کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش این نهاد، بیش از 200 خبرنگار و فعال حقوق بشر در این مدت از سوی گروه‌های تروریستی تهدید شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل از ادامۀ وضعیت دشوار امنیتی برای خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و خواهان پایان این وضعیت شده است.

این سازمان از نهادهای امنیتی افغانستان می‌خواهد که تدابیر جدی برای محافظت از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را روی دست گیرند. بنابر درخواست این نهاد، گروه طالبان باید حمله‌های هدف‌مند بر خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را متوقف کند.

در همین حال، نهاد نی یا حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌یی از درخواست سازمان عفو بین‌الملل استقبال می‌کند. دفتر نی از نهادهای امنیتی کشور می‌خواهد که تدابیر محافظتی برای خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را تشدید کنند.

این در حالی است که در جریان دو سال گذشته پس از داغ شدن گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان، حمله‌های هدف‌مند بر خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در کشور بیشتر شده است. مشخص نیست چه گروهی پشت این حمله‌ها قرار دارد، اما نهادهای امنیتی طالبان را در این حمله‌ها مقصر می‌دانند.