عمران خان

عمران خان: اسلام‌آباد برنامۀ «عمق استراتیژیک» در افغانستان را کنار گذاشته است

neshananews

05 June 2021

عمران خان، نخست وزیر پاکستان می‌گوید که اسلام‌آباد سیاست خارجی‌اش را در برابر افغانستان تغییر داده و برنامۀ «عمق استراتیژیک» در افغانستان را نیز کنار گذاشته است.

عمران خان در یک گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری رویترز این موضوع را مطرح کرده است. آقای خان می‌گوید که اسلام‌آباد در شرایط کنونی در حال ایجاد یک دولت همسو با پاکستان در کابل است.

آقای خان می‌افزاید که این کشور به دنبال تأمین ثبات در افغانستان است و پیش از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان می‌خواهد روند صلح این کشور به نتیجۀ مطلوب برسد.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان می‌سازد که جنگ داخلی در افغانستان به هیچ وجه به نفع اسلام‌آباد نیست و پاکستان بیش‌ترین آسیب را از جنگ افغانستان متحمل می‌شود. او تأکید دارد که دولت افغانستان و گروه طالبان باید از فرصت پیش‌آمده برای صلح استفاده کنند و با یک توافق سیاسی به جنگ جاری در این کشور پایان دهند.

این در حالی است که اخیراً سران دولت افغانستان، پاکستان را به پشتیبانی از گروه طالبان و عدم همکاری صادقانه برای پیشرفت در روند صلح کشور متهم کرده‌اند؛ موضوعی که خشم اسلام‌آباد را برانگیخت.

این در حالی است که عمق استراتژیک به منطقه‌یی‌ گفته می‌شود که محل مناسبی برای عقب‌نشینی یک ارتش و انسجام دوبارۀ آن باشد. استراتژیست‌های پاکستانی به این باورند در صورتی ‌که تاکتیک ارتش هند تقسیم این کشور به دو قسمت باشد، داشتن عمق استراتژیک در خاک افغانستان یک امر حتمی و ضروری برای پاکستان است.