غنی

غنی: افغانستان برای رسیدن به صلح عادلانه در موقف بهتری قرار دارد

neshananews

24 February 2021

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که افغانستان برای رسیدن به «صلح عادلانه» و پایدار نسبت به هر زمان دیگری در موقف بهتری قرار دارد. ارگ از این پیش تطبیق موافقت‌نامۀ صلح دوحه میان امریکا و طالبان را «ناعادلانه» خوانده است.

ارگ ریاست جمهوری امروز (چهارشنبه، ششم حوت) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای غنی این مطلب را در دیدار با میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان و شماری از اعضای این مجلس مطرح کرده است. در این خبرنامه به نقل از رییس‌جمهور آمده است که موضع‌گیری اخیر ناتو برای حفظ نیروهای خارجی در افغانستان و موقف دولت جدید امریکا مبنی بر بازنگری موافقت‌نامۀ صلح دوحه، فرصت خوبی را برای تأمین صلح در کشور فراهم ساخته است.

بر اساس این خبرنامه، آقای غنی همچنان می‌گوید که خطر تسلیمی در روند صلح برطرف شده و افغانستان برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار نسبت به هر زمان دیگری در موقف بهتری قرار گرفته است. آقای غنی در حالی این مطلب را بیان می‌کند که رییس‌جمهور جدید امریکا متن موافقت‌نامۀ صلح دوحه را به بازنگری گرفته است.

رییس جمهور در این دیدار اطمینان می‌دهد که در ماه‌های پیش‌رو مذاکرات جدی برای پایان جنگ جاری در کشور میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان آغاز خواهد شد و پیش از آن مشوره‌های موثری با قشر سیاسی و شورای ملی کشور صورت خواهد گرفت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر از سر گرفته شده است. وزیر خارجۀ پاکستان ابراز امیدواری می‌کند که طالبان و ایالات متحدۀ امریکا روی موافقت‌نامۀ صلح دوحه پایبند بمانند؛ موافقت‌نامه‌یی که از دید دولت افغانستان به نفع کشور نیست.