غنی

غنی: جنگ‌جویان طالبان از جنگ خسته شده‌اند

neshananews

06 October 2020

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان از جنگ خسته شده‌اند و این خسته‌گی باید به گونۀ اساسی درک شود.

در خبرنامه‌یی که شام دیروز (دوشنبه، چهاردهم میزان) از سوی ارگ ریاست جمهور منتشر شد، آمده است که آقای غنی این مطلب را در دیدار با اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان در قطر مطرح کرده است.

آقای غنی در این دیدار بیان داشته است که جنگ‌جویان گروه طالبان از ادامۀ جنگ خسته شده‌اند و این خسته‌گی باید از سوی رهبران این گروه به گونۀ اساسی درک شود. آقای غنی می‌افزاید که مردم افغانستان نیز از جنگ خسته‌اند.

رییس جمهور هیأت مذاکراتی دولت افغانستان را «هیأت وصل» خطاب می‌کند؛ گروهی که به سخن او، اقشار مختلف جامعه را با هم پیوند می‌دهد. او خاطرنشان می‌سازد که این هیأت می‌تواند جنگ چهل ساله را در گفت‌وگو با هیأت مذاکراتی طالبان خاتمه بخشد.

این در حالی است با گذشت حدود 23 روز از مراسم گشایش گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر تاکنون تنها پیشرفت اندکی در نهایی‌سازی کارشیوۀ این مذاکرات صورت گرفته است. ظاهراً سفر اخیر زلمی ‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان و سفر آقای غنی به قطر نیز برای سرعت بخشیدن این مذاکرات صورت گرفته است.