غنی

غنی: طالبان باید انتخاب کنند که با خروج نیروهای خارجی صلح می‌کنند یا به جنگ ادامه می‌دهند

neshananews

04 May 2021

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان انتخاب به دست طالبان است که صلح می‌کنند یا به جنگ ادامه می‌دهند.

آقای غنی امروز (سه‌شنبه، چهاردهم ثور) در یک مقاله‌یی در نشریۀ امریکایی «فارن افیرز» می‌نویسد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خطرهایی را متوجه کشور می‌سازد، اما همزمان فرصت‌های خوبی را نیز برای شهروندان کشور در پی خواهد داشت.

آقای غنی می‌نویسد که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روند صلح باید به نتیجه برسد و یک حکومت صلح شکل بگیرد. به بیان آقای غنی، او به تکمیل شدن دورۀ ریاست جمهوری‌اش علاقه‌مندی چندانی ندارد و برای موفقیت روند صلح حاضر است پیش از پایان دورۀ قانونی به حکومتش پایان دهد.

رییس‌جمهور می‌افزاید که این حکومت صلح که طالبان نیز در آن شامل خواهند بود، باید روند ادغام طالبان در سطوح مختلف دولت و جامعه را مدیریت کند. به بیان او، این اقدام برای حکومت آیندۀ افغانستان دشوار اما عملی خواهد بود.

رییس‌جمهور غنی خاطرنشان می‌سازد که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان بهانه‌یی برای طالبان زیر نام جهاد باقی نخواهد ماند تا به جنگ ادامه دهند. به گفتۀ آقای غنی، این گروه و حامی خارجی‌اش (پاکستان) باید انتخاب کنند که با مردم افغانستان به جنگ ادامه می‌دهند یا این که با شهروندان کشور صلح می‌کنند.

آقای غنی یادآور می‌شود که طالبان اگر بخواهند به جنگ علیه شهروندان افغانستان ادامه دهند، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور علیه این گروه خواهد جنگید. به سخن او، این نیروها نسبت به هفت سال پیش به مراتب ظرفیت بیشتری دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تا کم‌تر از پنج ماه دیگری قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند. وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که واشنگتن همزمان با خروج نیروهای نظامی به تلاش‌های دیپلماتیک برای موفقیت روند صلح افغانستان تمرکز می‌کند.