logo 678967967

فرمانده صلاح‌الدین پامیر و سال‌ها سنگرنشینی

صلاح‌الدین پامیر، یکی از نظامیان نام‌آشنای کشور است که سال‌های زیادی از عمرش را صرف سنگرداری و مبارزه برای آرامش مردم کرده است. این نظامی جوان از چهارده سال به این‌سو در صفوف قوت‌های مسلح در ولایت‌های مختلف کشور سنگرداری کرده و در برابر طالبان رزمیده است.

صلاح‌الدین پامیر، دوازده سال عضو قطعۀ ویژۀ پولیس بوده و در ولایت‌های هلمند، قندهار، لوگر، میدان‌وردک، غور، کابل، تخار و بدخشان اجرای وظیفه کرده است. او نبردهای خونین و سختی را در ولسوالی‌های خواجه بهاوالدین تخار، چهارسدۀ غور و جاهای دیگر افغانستان تجربه کرده است. فرمانده پامیر، نظامی سخت‌کوش، بیدار و باروحیه است. این فرمانده جوان پیروزی‌های زیادی را در کارنامۀ نظامی‌اش دارد.

در روزهای اخیر برای مهار وضعیت پیش‌آمده کادرهای موثری در برخی از واحدهای نظامی ارتش و پولیس جا‌به‌جا شده‌اند که فرمانده پامیر نیز یکی از آنان است. او به تازه‌گی فرماندهی واحد عملیاتی پولیس بدخشان را برعهده گرفته و همین اکنون با سربازانش در خط نخست نبرد در شهر فیض‌آباد، قرار دارد. فرمانده پامیر، از نظامیان آب‌دیده و پخته شده در کورۀ جنگ است؛ فرمانده جوانی که عاشقانه به مصاف دشمن می‌رود و در کنار سربازانش می‌رزمد.

این فرمانده جوان با توجه به تجارب زیادی که از جنگ در ولایت‌های مختلف کشور دارد، حضورش در سوق‌دهی نیروهای منتظرۀ پولیس بدخشان برای سربازان و مردم مایۀ امید و قوت قلب است. فرمانده پامیر به دلیل مبارزه‌ها و جان‌فشانی‌هایش در سال‌های گذشته به یک الگوی سخت‌کوشی و شجاعت در میان جوانان بدل شده است.

او هنگام صحبت با خبرگزاری نشانه همراه با سربازانش در یکی از خط‌های نبرد در ولایت بدخشان حضور داشت. این فرمانده باجسارت و روحیۀ بلند از آماده‌گی‌اش برای حفاظت از سنگر سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که هیچ‌ گاهی از طالب ترس و بیم را در دلش راه نداده است.

فرمانده پامیر می‌گوید که او تجربۀ جنگ با طالبان را دارد و مطمین است که طالبان توان سقوط نظام و حاکم شدن بر افغانستان را ندارند. آقای پامیر می‌افزاید: «پیام من به طالبان این است که طالبان در فکر سقوط افغانستان نباشند، نیروهای امنیتی، بچه‌های جسور مردم افغانستان در صفوف قوت‌های امنیتی سینه‌های خود را در برابر طالبان سپهر ساخته‌اند و نمی‌گذارند که طالبان برنامه‌های‌شان را در افغانستان عملی کنند.»

فرمانده پامیر علاوه می‌کند: «مبارزۀ من در برابر طالبان، مبارزه حق در برابر باطل است. راه من حق است، اصل جهاد را ما می‌کنیم؛ زیرا ما از شرف، ناموس، خاک و عزت مردم خود دفاع می‌کنیم و برای آرامی و آسایش مردم مبارزه می‌کنیم.» فرمانده پامیر همچنان می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی از کشور، روایت جنگ طالبان رنگ باخته و صحبت آنان دربارۀ جهاد چه معنا دارد؛ جهاد علیه چه کسی، علیه مردم مسلمان افغانستان؟

او معتقد است که طالبان دیگر به بهانه جهاد نمی‌توانند مردم را فریب دهند. به گفتۀ او، همۀ مردم افغانستان مسلمان هستند، تخریب خانه‌های مردم، ریختن خون مسلمانان، آواره‌گی و دربه‌دری مردم و تخریب تأسیسات عامه جهاد نیست. این فرمانده جوان علاوه می‌کند: «در گذشته طالبان می‌گفتند که ما به خاطر حضور خارجی‌ها علیه نیروهای امنیتی می‌جنگیم، اما حالا قضیه برعکس شده. دیگر نیروهای خارجی در کنار ما نیستند، اما تروریست‌های خارجی از ده‌ها کشور در صف طالبان حضور دارند.»

آقای پامیر می‌گوید: «ما برای آبادی و توسعۀ کشور می‌جنگیم، در سنگر می‌رزمیم تا کودکان این سرزمین به مکتب بروند، جوانان این سرزمین به دانشگاه بروند، همۀ مردم ما در فضای عاری از تشویش زنده‌گی کنند، ما برای برنامه‌های استخباراتی کشورهای منطقه نمی‌جنگیم.»

این فرمانده مجرب پولیس کشور می‌افزاید که هر منسوب امنیتی قوای مسلح افغانستان با تعهد به مردم و میهن خود آمادۀ جان‌فشانی است، بدون هراس و به طور عاشقانه برای امنیت و پاسداری از ارزش‌های ملی و مردمی خود به سنگر می‌رود.

در روزهای اخیر با توجه به افزایش میزان خشونت‌ها در افغانستان، منسوبان امنیتی با کسب حمایت همه‌جانبۀ مردم بیشتر از گذشته مقاوم‌تر شده‌اند و در برابر طالبان ایستاده‌گی می‌کنند. حمایت معنوی و مادی مردم از نیروهای امنیتی سبب شده که این نیروها متعهدتر از گذشته عمل کنند و خود را در برابر امنیت و عزت مردم و کشور خود مسوول بدانند.

این فرمانده پولیس در بدخشان اضافه می‌کند: «تعهد و شعار ما این است که یا مرگ است یا پیروزی، ما به مردم خود اطمینان می‌دهیم که آرام بخوابند و ما فرزندان شان در صفوف نیروهای امنیتی بیدار هستیم و برای عزت و شرف مردم خود می‌رزمیم.» فرمانده پامیر، به این باور است که طالبان ابزار دست استخبارات بیگانه‌گان هستند و همین حالا پاکستان آنان را علیه خاک و مردم افغانستان ابزارگونه استفاده می‌کند. به سخن او، طالبان هیچ تعهدی در برابر مردم و سرنوشت آیندۀ این کشور ندارند. او می افزاید: «متأسفانه همه‌روزه ما شاهد ویرانی بیشتر و عقب‌گرد به گذشتۀ مملو از فقر و بدبختی کشور هستیم.»

به باور این عضو خوش‌نام نیروهای امنیتی افغانستان، کشور در حالت بحرانی قرار دارد، ایستاده‌گی در برابر طالبان و برنامه‌های مخربانۀ کشورهای همسایه ایجاب می‌کند که همه باید برای بقا و عزت کشورشان ایستاده شوند و نگذارند که با ارزش‌های ملی و میهنی این سرزمین بازی شود. این افسر میدان رزم، دوام این وضعیت را اسف‌بار می‌داند و می‌گوید که جنگ به جز ویرانی، تباهی و تاریکی پیامد دیگری ندارد. به سخن او، ما باید از دیگران بیاموزیم و برای رفاه، توسعه و آرامش مردم متحد شویم و کار کنیم.

پیام آخری این افسر جوان پولیس که در خط نبرد با طالبان قرار دارد، این است: «از همه می‌خواهم که در برابر طالبان ایستاد شوند و دفاع از شرف و عزت مردم در برابر طالبان مکلفیت میهنی و اخلاقی جوانان و مردم افغانستان است.» فرمانده پامیر در حالی که در سنگر مبارزه با طالبان قرار دارد، به آیندۀ روشن باور دارد و می‌گوید که این نیروهای مسلح افغانستان این روزهای ناامیدی را مهار می‌کنند و به کمک مردم افغانستان فضای آرامش را در این سرزمین ایجاد خواهند کرد.