peace

فعالان مدنی ولایات فاریاب و جوزجان خواهان تمدید آتش‌بس شدند

neshananews

02 August 2020

شماری از فعلان ولایات شمال کشور از گروه طالبان مسلح و دولت افغانستان می‌خواهند که میعاد آتش‌بس را بعد از روزهای عید نیز تمدید نمایند. به گفتۀ آن‌ها در سه روز عید مردم به راحتی توانسته‌اند در کنار یک‌دیگر خوشی‌های خود را جشن بگیرند.

محمد کریم رسا، فعال مدنی در ولایت فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید:« امیدوار هستم که به زودی گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان مسلح آغاز شود.» او می‌افزاید که در سه روز عید قربان توانسته‌اند به روستای‌شان بروند و با نزدیکانش عید مبارکی کند.

قمرالدین پویاعزیز، خبرنگار و فعال مدنی در ولایت جوزجان نیز از آتش‌بس سه روزه در ولایت جوزجان استقبال نموده می‌گوید که امیدوار است بعد از عید نیز تا آغاز گفت‌وگوهای صلح، آتش‌بس میان جریان‌های درگیر تمدید شود. به باور مردم عادی در آتش‌بس و صلح می‌توانند نفس راحت بکشند. به سخن آقای پویا آتش‌بس فرصت خوبی‌ست تا گروه‌های درگیر دربارۀ صلح و آرامش فکر کنند. او نیز از دولت افغانستان می‌خواهد که روی برنامۀ تمدید آتش‌بس کار کرده و با گروه طالبان نیز به زودی گفت‌وگوهای خود را آغاز کنند.

در همین‌حال مسوولان حکومت محلی و امنیتی در ولایات جوزجان و سرپل می‌گویند که در سه روز گذشته هیچ درگیری در ساحۀ مسوولیت آن‌ها اتفاق نیفتاده است.

معروف آذر، سخنگوی والی جوزجان امروز (یک‌شنبه دوازدهم اسد) در صحبت با خبرگزاری نشانه، می‌گوید که به اساس توافق آتش‌بس هیچ رویداد امنیتی میان گروه طالبان مسلح و  نیروهای امنیتی در ولایت جوزجان گزارش نشده است.

هچنان محمد کریم یورش سخنگوی فرماندهی امنیۀ ولایت فاریاب نیز می‌گوید که در این سه روز هیچ درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان مسلح روی نداده است. اما او اضافه می‌کند که در ولسوالی گرزیوان در ساحۀ حاکمیت طالبان سه تن از افرادی ملکی که می‌خواسته‌اند گیاه – هنگ- جمع‌آوری کنند از طرف افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده‌اند. آقای یورش، اضافه می‌کند که هنوز معلوم نیست که این سه تن توسط کدام گروه به قتل رسیده است.

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین نیز می‌گوید که در سه روز عید تا اکنون هیچ گزارشی از درگیری دریافت نکرده است.

این در حالی‌ست که یک روز پیش از عید گروه طالبان مسلح و دولت افغانستان سه روز عید را آتش‌بس اعلام نموده‌اند. در حال حاضر مردم افغانستان خواهان تمدید آتش‌بس شده‌اند.