21-07-03 at 14.22.33

ماین‌گذاری شاهراه شماره یک ولایت سرپل؛ مردم از افزایش بهای مواد خوراکی نگران هستند

از سه هفته به این‌سو بخش‌های مهم شاهراه شماره یک سرپل – جوزجان زیر تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان قرار دارد. جنگ‌جویان طالبان این شاهراه را به منظور جلوگیری از عملیات نظامی‌ نیروهای امنیتی ماین‌گذاری کرده‌اند. این شاهراه به روی رفت‌وآمد وسایط نقلیه و عابران مسدود است. شاهراه سرپل – جوزجان یگانه مسیری است که ولایت سرپل را در کم‌ترین زمان به ولایت‌های جوزجان و بلخ وصل می‌سازد.

ماین‌گذاری و مسدود بودن این شاهراه سبب شده که رفت‌وآمد موترهای باربری از این مسیر متوقف شود. باشنده‌گان ولایت سرپل از بلند رفتن بهای مواد خوراکی در مرکز ولایت سرپل نگران هستند. از این پیش موترهای باربری در جریان 30 تا 40 دقیقه از جوزجان به ولایت سرپل می‌رسیدند، اکنون اما موترهای باربری این مسیر را جریان سه تا چهار ساعت طی می‌کنند. طولانی شدن مسیر رفت‌وآمد موترهای باربری سبب شده که بهای مواد خوراکی در ولایت سرپل افزایش یابد.

محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که افزایش بهای مواد خوراکی و سوختی به علت مسدود بودن شاهراه «شماره یک» اعضای شورای ولایتی و باشنده‌گان سرپل را نگران ساخته است. آقای رحمانی می‌افزاید که در چنین وضعیت جنگی و مسدود بودن شاهراه، خشک‌سالی نیز مشکل مضاعف مردم سرپل است.

رییس شورای ولایتی سرپل بیان می‌کند که آنان شماری از بزرگان قومی را جهت بازگشایی مسیر برای مذاکره نزد طالبان فرستاده بودند، اما تاکنون این مذاکره نتیجۀ مثبت نداشته است. آقای رحمانی با ابراز نگرانی تأکید می‌کند، اگر شاهراه سرپل – جوزجان به روی ترافیک باز نشود، فاجعۀ کمبود مواد غذایی در این ولایت رخ خواهد داد. آقای رحمانی علاوه می‌کند که به‌ عنوان رییس شورای ولایتی سرپل، نگرانی مردم را با مرکز و حکومت محلی در میان گذاشته است.

در همین ‌حال، عبدالحق شفق، والی سرپل در یک گفت‌وگوی رسانه‌یی بیان می‌کند که بازگشایی شاهراه سرپل – جوزجان در اولویت کاری دولت قرار دارد. آقای شفق ضمن پذیرش مشکلات مردم، خاطرنشان می‌سازد که نیروهای امنیتی برای رفع این مشکلات زه زودی وارد اقدام‌ خواهند شد.

والی سرپل مشکل مسدود بودن شاهراه را تنها محدود به ولایت سرپل نمی‌داند. او می‌گوید که این مشکل در همۀ نقاط افغانستان وجود دارد. به سخن آقای شفق، حکومت محلی در قسمت بازگشایی شاهراه از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌یی استفاده خواهد کرد.

سرپل در شمال کشور به ‌عنوان یک ولایت مصرفی شناخته می‌شود. در حال حاضر مواد خوراکی از مسیرهای دشوارگذر ولسوالی سانچارک و از ولایت بلخ به مرکز شهر سرپل انتقال داده می‌شود. مسیر طولانی و راه‌های دشوارگذر، بهای مواد خوراکی و سوختی را در این ولایت بیش از پیش افزایش داده است.