حمدالله محب

محب: باداران طالبان به این گروه اجازۀ صلح نمی‌دهد

neshananews

08 May 2021

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی رییس‌جمهور غنی می‌گوید که باداران طالبان به جنگ‌جویان این گروه اجازۀ نمی‌دهد تا صلح کنند و از این‌رو، طالبان میدان جنگ را در کشور داغ نگهداشته‌اند.

آقای محب امروز (شنبه، هژدهم ثور) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که طالبان زیر نفوذ مستقیم پاکستان قرار دارند و رهبران این گروه بیشتر در پاکستان به سر می‌برند.

آقای محب می‌افزاید که با وجود داغ شدن گفت‌وگوهای صلح در ماه‌های پسین، باداران طالبان (پاکستان) به این گروه اجازۀ صلح را نداده‌اند. به گفتۀ او، این موضوع باعث شده که طالبان به جنگ خود در افغانستان ادامه دهند.

مشاور شورای امنیت ملی کشور یادآور می‌شود که طالبان ممکن به دستور پاکستان تلاش کنند مناطقی را به کنترل خود درآورند، اما توانایی حفظ این مناطق را نخواهند داشت و با دریافت تلفات گسترده‌یی عقب‌نشینی خواهند کرد.

آقای محب از افزایش حمله‌های طالبان در هفته‌های پسین یادآوری می‌کند و می‌افزاید که این گروه تلاش کرد مناطقی را در هفت ولایت کشور در تصرف خود درآورد، اما جنگ‌جویان طالبان در بغلان و هلمند به صورت جدی سرکوب شده‌اند.

مشاور شورای امنیت ملی خاطرنشان می‌سازد که به باور حکومت افغانستان، بهترین راه برای پایان جنگ در کشور گفت‌وگوهای صلح است، اما طالبان که سرگرم فعالیت‌های تروریستی، جرمی و قاچاق مواد مخدر هستند از گفت‌وگوهای صلح سر باز می‌زند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی شیر محمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که این گروه به دنبال انحصار قدرت نیست و از راه گفت‌وگو می خواهد حکومت مورد قبول همۀ طرف‌ها در کشور روی کار آید.