حمدالله محب

محب: برای تامین صلح دائمی در افغانستان با حامیان خارجی طالبان باید گفت‌وگو شود

neshananews

07 March 2021

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گوید، گفتگو با طالبان به ختم دائمی جنگ در کشور منجر نمی‌شود؛ از این رو با حامیان خارجی این گروه نیز باید گفتگو صورت بگیرد.

آقای محب امروز(یکشنبه، هفدهم حوت) در کنفرانس«امن وثبات» در کابل می‌گوید، تنها گفتگو با طالبان به گونۀ موقتی به تامین صلح در کشور منجر نخواهد شد.

آقای محب می‌افزاید که جنگ جاری افغانستان تنها بُعد داخلی ندارد وگر نه تاکنون به پایان می‌رسید. به گفتۀ وی عوامل بزرگ داخلی پشت ادامۀ این جنگ نهفته است. از این رو، برای تامین صلح دائمی در کشور با حامیان خارجی طالبان نیز باید مذاکره شود.

مشاور امنیتی کشور، همچنان فرصت پیش‌آمده برای صلح را «تاریخی» توصیف می‌کند. به گفتۀ او در شرایط حاضر زمینۀ ختم کامل جنگ در افغانستان مساعد شده است.

این درحالی است که نادر نادری، سخنگوی هیات گفتگو کنندۀ صلح دولت افغانستان نیز می‌گوید، موفقیت روند صلح بدون اعمال فشار بین‌المللی برحامیان خارجی طالبان دشوار است.

 از نظر وی اسلام آباد مهمترین حامی گروه طالبان به شمار می‌رود. این کشور بارها تعهد کرده که برای تأمین صلح درافغانستان همکاری می‌کند اما این کشور به باور مقام‌های دولت افغانستان، تاکنون اقدام عملی برای موفقیت روند صلح انجام نداده است.