محب

محب: طالبان برای رهایی زندانیان‌‌شان با دولت گفت‌وگو کنند

neshananews

01 May 2021

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان برای رهایی زندانیان‌شان باید با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.

آقای محب امروز (شنبه، یازدهم ثور) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که دولت آماده است دربارۀ رهایی زندانیان طالبان با این گروه وارد گفت‌وگو شود. آقای محب می‌افزاید، اگر طالبان به دنبال رهایی زندانیان خود هستند، باید به گونۀ مستقیم با دولت مذاکره کنند.

این در حالی است که اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز با نماینده‌گان ویژۀ کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته (امریکا، چین، روسیه و پاکستان) روی رهایی زندانیان و حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده‌اند.

با این حال، آقای محب طالبان را به گفت‌وگو در مورد رهایی زندانیان این گروه دعوت می‌کند، اما با اشاره به حملۀ موتربمب شام گذشته در لوگر خاطرنشان می‌سازد که با ادامۀ این دست حمله‌ها حذف نام رهبران طالبان از فهرست‌های سیاه ناممکن است.

مشاور شورای امنیت ملی همچنان بیان می‌دارد که طالبان در هماهنگی با گروه‌های داعش و القاعده سرگرم انجام حمله‌های تروریستی در کشورند. به بیان او، استخبارات پاکستان (آی.اس.آی) به گونۀ مستقیم از فعالیت‌های تروریستی طالبان حمایت می‌کند.

مشاور شورای امنیت ملی کشور در بخش دیگری از سخنانش به مسألۀ خروج نیروهای خارجی از کشور اشاره می‌کند و علاوه می‌کند که به دلیل دوام حمایت مالی جامعۀ جهانی از ارتش افغانستان، خروج این نیروها روی وضعیت جنگ تأثیر منفی برجای نخواهد گذاشت.

گفتنی است که بر اساس تصمیم تازۀ امریکا و ناتو، خروج نیروهای خارجی از افغانستان قرار است سر از امروز آغاز شود و تا پنج ماه دیگری (یازدهم سپتمبر سال روان میلادی) به پایان برسد.