562d7792-6908-43cf-b51c-f2c762feb3a0

مسعود ارشد: همیشه دوست داشتم به خط نخست نبرد بروم

مسعود ارشد از افسران جوان نیروهای پولیس در ولایت بدخشان است که همیشه دوست داشته به خط نخست نبرد برود. او در بخش نظامی آموزش دیده و سال‌های زیادی را به عنوان یک افسر آموزش‌دیده و بانظم در صفوف پولیس کشور ایفای وظیفه کرده است. آقای ارشد در سال‌های گذشته مأموریت‌های مختلفی را در صفوف پولیس برعهده داشته است. او زمانی سخنگوی نیروهای پولیس در ولایت بدخشان بوده و همچنان به عنوان عضو قطعۀ خاص نیروهای پولیس در ولایت‌های بدخشان و سَرپل وظیفه اجرا کرده است.

مسعود ارشد در سال 1390 خورشیدی از اکادمی پولیس به رتبۀ اول افسری فارغ شده و سپس در ریاست پالیسی وزارت امور داخله کارش را آغاز کرده است. او همچنان در بورسیه‌های داخلی و خارجی اشتراک کرده است. این افسر جوان در سال 1392 خورشیدی به عنوان فرمانده تولی کمپ «شینگ» در ولایت لوگر برای مدت دو سال به عنوان فرمانده تولی در قطعۀ محافظتی بند کمال در ولایت نیمروز و پس از آن به عنوان سخنگوی پولیس بدخشان، معاون قطعۀ خاص پولیس در ولایت‌های بدخشان و سرپل کار کرده است.

مسعود ارشد هم‌اکنون به عنوان معاون قطعۀ ریزرف عملیاتی پولیس بدخشان ایفای وظیفه می‌کند و برای جلوگیری از حمله‌های تهاجمی طالبان بر شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت شب و روز را در خط نخست نبرد سنگرداری می‌کند.

آقای ارشد، به عنوان یک افسر پولیس همیشه در خطوط مقدم نبرد بوده و در مناطق مختلف افغانستان علیه طالبان جنگیده و تجربۀ کافی از جنگ دارد. آقای ارشد در روزهای پسین که طالبان به اطراف شهر فیض‌آباد رسیدند و نیروهای امنیتی کمربندهای امنیتی را در اطراف شهر فیض‌آباد تقویت کردند با نیروهایش در خط مقدم جبهه حضور دارد و در پس‌زدن چندین حملۀ طالبان بر منطقه «شورابک» در شهر فیض‌آباد نقش پُررنگی داشته است.

او همیشه لباس رزم به تن دارد و پرتلۀ پُر از شاجورها در کمرش بسته است و عقاب‌گونه اطراف پاسگاهش را نظارت می‌کند و تحرکات طالبان را زیر نظر دارد. آقای ارشد با آن‌ که جوان است و از مأموریت او در صفوف نیروهای امنیتی سال‌های زیادی نمی‌گذرد، اما توانسته به قله‌های بلند موفقیت دست یابد و در سِمت‌های بلند امنیتی ایفای وظیفه کند. این افسر جوان می‌گوید که در زمان سخنگویی در فرماندهی پولیس ولایت بدخشان دوست داشت همواره در کنار نیروهای امنیتی به خط نخست نبرد برود و در برابر طالبان بجنگند. به گفتۀ او، حضور همیشه‌گی در میدان‌های نبرد، موفقیت‌ها و دستاوردهای او سبب شده که بتواند در رده‌های بلند مدیریتی نیروهای امنیتی پولیس قرار بگیرد.

آقای ارشد به مردم اطمینان می‌دهد که با همۀ توان از توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان و تهدیدهای این گروه بر شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان جلوگیری می‌کند. او می‌افزاید که به دنبال سقوط ولسوالی‌های این ولایت به دست جنگ‌جویان گروه طالبان، نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت کمربندهای امنیتی این شهر را تحکیم کرده و همۀ راه‌های ورود طالبان به مرکز این ولایت را بسته‌اند.

این افسر جوان علاوه می‌کند که هنوز هم آنان به نتیجه‌بخشی گفت‌وگوهای صلح چشم امید دوخته‌اند و در صورت عدم تمکین طالبان به روند صلح، نیروهای امنیتی همۀ آماده‌گی‌ها را برای بازپس‌گیری مناطق از دست‌رفته روی دست دارند. به گفتۀ او، حکومت افغانستان از آغاز روند گفت‌وگوهای صلح به این‌سو قربانی‌های بی‌شماری را متحمل شده و نیروهای امنیتی نیز با قرار گرفتن در حالت دفاعی خودگذری‌های بی‌پایانی را نشان داده‌اند، اما به باور او، طالبان به همۀ این خودگذری‌ها و حُسن‌نیت پشت پا زده و بر افزایش خشونت‌ها و جنگ تمرکز کرده‌اند.

این افسر جوان می‌گوید که طالبان به روند صلح باور ندارند و در پی پیروزی از راه نظامی هستند، اما نیروهای امنیتی اجازۀ نمی‌دهد که این گروه به قدرت برسد و با تلاش‌های شبانه‌روزی می‌کوشند که در همکاری با نیروهای مقاومت مردمی خواب پیروزی طالبان را به کابوس بدل کنند.

به باور این افسر جوان، تحول‌های 20 سال پسین در افغانستان مجال رشد و حاکمیت طالبان را نمی‌دهد؛ زیرا به گفتۀ او، مقاومت‌های مردمی اخیر در برابر حمله‌های تهاجمی طالبان بیان‌گر جامعه‌ ناپذیری اندیشۀ طالبان است. آقای ارشد می‌گوید که نیروها و نهادهای امنیتی افزون بر جلوگیری از تهدیدهای طالبان بالای مرکز بدخشان برنامه‌هایی را برای پس‌گیری مناطق از دست‌رفته در دستور کار دارند و به زودی این برنامه‌ها را عملی می‌کنند تا بتوانند با پس‎‌گیری مناطق از دست‌رفته امنیت، آرامش و روال زنده‌گی مردم را به حالت عادی برگردانند.