مسعود ندیم

مسعود ندیم، جوانی که ده سال در خط نخست جنگ سرد رزمیده است

محمدجان آریا

18 August 2020

در بیست سال گذشته همان‌ گونه‌یی که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در سنگرهای داغ، نبردهای گرمی را تجربه می‌کنند، در بخش جنگ سرد نیز سربازانی در خط نخست می‌رزمند؛ مبارزۀ نفس‌گیرِ خبررسانی که بر ذهن، روان و فکر جامعه بیش‌تر از هر جنگ میدانی تأثیر می‌گذارد. این سخنانی است که سارمن مسعود ندیم به خبرگزاری نشانه می‌گوید.

او یکی از افسران پولیس در ولایت جوزجان است که از ده سال به این‌سو به عنوان سخنگو و آمر مطبوعاتی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان وظیفه اجرا می‌کند. آقای ندیم می‌گوید که نزدیک به یک دهه می‌شود که به عنوان یک سرباز نظامی در خط نخست جنگ سرد قرار دارد و پیروزی‌ و دستاوردهای نیروهای امنیتی کشور به خصوص کارکردهای پولیس را به اطلاع شهروندان می‌رساند.

آقای ندیم می‌افزاید که حضور پولیس خبرنگار و اطلاع‌رسانی به موقع از پیش‌روی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی در زمان نبرد، اعتماد مردم نسبت به نیروهای امنیتی و دفاعی را مستحکم‌تر می‌سازد. به باور مسعود ندیم، در میدان جنگ جان سرباز تفنگ‌ در دست و جان سرباز دوربین در دست با خطر مواجه است. به سخن او، سربازان امنیتی و دفاعی نیز با سلاح و با قلم بر علیه مخالفان مسلح دولت مبارزه می‌کنند. آقای ندیم نزدیک به ۱۳ سال پیش و پس از شش ماه آموزش‌های کوتاه‌مدت به نظام پیوسته است. او نخست شامل تشکیلات قطعۀ خاص پولیس شده و پس از اجرای مأموریت‌های دُشوار و لزوم‌دید وزارت امور داخله، ده سال پیش کارش را به عنوان خبرنگار در تشکیل نیروهای پولیس در ولایت جوزجان آغاز کرده است.

از ازدواج آقای ندیم هشت سال می‌گذرد و اکنون او پدر چهار پسر است. آقای ندیم به عنوان مسوول رسانه‌یی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان در عملیات‌های جنگی در ولسوالی‌های آقچه، مردیان، فیض‌آباد، خم‌آب و منگجیک شرکت کرده است. به باور او، میدان جنگ وحشت‌ناک است و سربازان از جنگ‌ خاطرات خوبی ندارند. آقای ندیم می‌افزاید که پایان هر جنگ، صلح است. او علاوه می‌کند که نیروهای امنیتی و دفاعی در دو جبهه «گرم و سرد» با مخالفان مسلح دولت در نبرد هستند. به سخن او، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در هر دو جبهه پیروز هستند.

مسعود ندیم، خبرنگاری در جنگ را یکی از شُغل‌های مقدس و در حین حال پُرخطر عنوان می‌کند. او می‌گوید که جان خبرنگار جنگ هر لحظه در خطر است؛ چه خبرنگار پولیس باشد و یا خبرنگار یک رسانۀ خصوصی.

آقای ندیم علاوه می‌کند که مخالفان مسلح دولت از طریق شبکه‌های اجتماعی دست به فرافکنی و تبلیغات نادرست بر علیه نظام و حکومت افغانستان می‌زنند. او خاطر نشان می‌سازد که خبرنگاران پولیس و نیروهای دفاعی کشور، این همه شایعات و خبرهای نادرست آنان را رد و خنثا می‌سازند. به گفتۀ او، شهروندان و جامعه حق دارند که از خبرهای واقعی آگاه شوند. مسعود ندیم می‌گوید که جنگِ سرد نیز سخت است، اما آنان با همۀ توان و با ایمان کامل به خاطر اطلاع‌رسانی در برابر هر نوع پروپاگندای مخالفان مسلح دولت ایستاده‌گی می‌کنند.

این در حالی است که در گذشته وزارت امور داخله در برخی از حالات محدویت‌هایی را بر دست‌رسی خبرنگاران و رسانه‌ها به اطلاعات وضع کرده بود. آقای ندیم می‌گوید که به عنوان یک سرباز نظامی، از دستورات مافوق‌های خود اطاعت می‌کند. مسعود ندیم اضافه می‌کند که در هر حالت ارتباط او با خبرنگاران خوب است و برای اطلاع‌رسانی به موقع او با خبرنگاران رسانه‌های دولتی و خصوصی همکاری می‌کند.

سارمن مسعود ندیم دوست دارد که همیشه به عنوان اطلاع‌رسان در صفوف نیروهای نظامی کشور وظیفه اجرا کند. او به عنوان یک پولیس و یک شهروند در خطاب به مخالفان مسلح دولت به ویژه به جنگ‌جویان گروه طالبان می‌گوید که از فُرصت‌های پیش آمده استفاده کنند و سلاح خود را بر زمین بگذارند. به گفتۀ آقای ندیم، در وجود امنیت، فرزندان نیروهای امنیتی و دفاعی و فرزندان مخالفان مسلح دولت می‌توانند در کنار هم زنده‌گی صلح‌آمیز و آرام داشته باشند.