ولسوالی آقچه

مقام‌های امنیتی: جنگ در جوزجان از سوی یک نظامی پاکستانی رهبری می‌شود

مسوولان امنیتی در ولایت جوزجان می‌گویند که یک نظامی پاکستانی جنگ‌جویان طالبان را در ولسوالی آقچه رهبری می‌کند. به گفتۀ آنان نام این نظامی پاکستانی شیخ مطیع‌الله است. طالبان اما این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که هیچ شهروند پاکستان در جنگ آقچه دست ندارد.

ابوبکر جیلانی، فرمانده پولیس ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که شیخ مطیع‌الله پاکستانی شماری از جنگ‌جویان طالبان را از ولایت‌های کندز و هلمند برای مقابله با نیروهای امنیتی و دفاعی به ولسوالی آقچه خواسته است. آقای جیلانی می‌افزاید که این نظامی پاکستانی مسوول رهبری جنگ‌جویان طالبان در ولایت‌های فاریاب، سرپل و جوزجان می‌باشد.

فرمانده پولیس جوزجان تأیید می‌کند که شماری از شهروندان پاکستان نیز در کنار جنگ‌جویان طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان می‌جنگند. به سخن آقای جیلانی، شیخ مطیع‌الله گروه‌های ویژۀ خود را در جنگ‌های مهم وارد میدان نبرد می‌سازد.

آقای جیلانی علاوه می‌کند که این نظامی پاکستانی شماری از گروه‌های کوچک طالبان مستقر در اطراف ولسوالی آقچه را نیز وادار به جنگ ساخته است. این مقام ارشد امنیتی توضیح می‌دهد که شیخ مطیع‌الله در همۀ جنگ‌های مهم در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و سرپُل جنگ‌جویان تازه‌یی را از ولایت‌های دیگری طلب کرده است. آقای جیلانی تأکید می‌ورزد که در جنگ ولسوالی آقچه برادر والی ‌نام‌نهاد طالبان برای جوزجان از جمله کلیدی‌ترین اعضای طالبان است که کشته شده است.

این در حالی است که از پنج روز به این‌سو نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان در ولسوالی آقچه جریان دارد. نیروهای دفاعی و امنیتی کشور عملیاتی را زیر نام شاهین ۲۴۱ در ولسوالی آقچه آغاز کرده‌اند. گروه طالبان با ماین‌گذاری جادۀ منتهی به مرکز ولسوالی آقچه، قصد کنترل مرکز این ولسوالی را دارند. طالبان اما تاکنون موفق نشده‌اند.

مسوولان امنیتی تأیید می‌کنند که در جریان درگیری‌های مسلحانه سه نیروی امنیتی زخم برداشته‌اند. پیش ‌از این پایگاه ۲۰۹ ارتش در شمال کشور اعلام کرده بود که در نتیجۀ حمله‌های هوایی ارتش بر مواضع طالبان در ولسوالی آقچه، ۳۵ جنگ‌جوی طالبان کشته شده و شانزده تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک پیام صوتی به خبرگزاری نشانه می‌گوید که شیخ مطیع‌الله شهروند پاکستان نه؛ بلکه باشندۀ افغانستان است. او تأیید می‌کند که شیخ مطیع‌الله مسوول یک حلقۀ طالبان در شمال‌غرب کشور است. به گفتۀ ذبیح‌الله مجاهد، شیخ مطیع‌الله در سرکوب گروه داعش در ولایت جوزجان نقش کلیدی داشته است.