کرونا بدخشان

میله‌های بهاری در فضای کرونایی؛ باشنده‌گان بدخشان قرنطینه را جدی نگرفته‌اند

با آن‌که یک هفته از اعلام رسمی قرنطینۀ ولایت بدخشان سپری شده است، اما باشنده‌گان این ولایت اصول قرنطینه را هنوزهم جدی نگرفته‌اند. باشنده‌گان این ولایت سرگرم میله‌های بهاری هستند و همه‌روزه به گونۀ گروهی به مکان‌های تفریحی می‌روند. بر بنیاد کارشیوۀ قرنطینه که چندی پیش از سوی مسوولان محلی این ولایت اعلام شد، گردهمایی و تجمع به هر منظوری که باشد، منع قرار گرفته است.

مسوولان محلی بدخشان با انتقاد از این وضعیت می‌گویند که شماری زیادی  از باشنده‌گان شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان، اصول وضع شده برای قرنطینه این ولایت را رعایت نمی‌کنند. به سخن آنان، باشنده‌گان این ولایت بدون درنظرداشت نگرانی‌هایی موجود از شیوع و گسترش ویروس کرونا از خانه‌های‌ شان بیرون می‌شوند و به هدف میله‌های بهاری به کوها و تپه‌ها می‌روند.

نه تنها شهروندان عادی؛ بلکه شماری از کادر صحی، فرهنگیان، نویسنده‌گان و شاعران نیز قرنطینه را جدی نگرفته‌اند. عبدالبصیر وثیق، از چهره‌های فرهنگی ولایت بدخشان است که به یکی از اماکن تفریحی آمده است. او می‌گوید که با رعایت قواعد و راهنمایی‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این‌جا از بهار و طراوت بهاری تجلیل می‌کنند. آقای وثیق به این باور است که با رعایت رهنمود نهادهای صحی و توصیه‌های بهداشتی می‌تواند تا حد امکان از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند.

همچنان سید عمر باهر، فعال مدنی در بدخشان که به یکی از تفریحگاه‌های شهر فیض‌آباد آمده است، می‌گوید: «شرکت در این جشن‌ها می‌تواند برای بسیاری‌ها یادآور خاطرات دیرینه‌یی از همنشینی‌ها و روزهایی شاد باشد». این فعال مدنی می‌افزاید که با وجود نگرانی‌های جدی از شیوع ویروس کرونا نکات ایمنی را رعایت کرده و برای تجلیل از میلۀ گل ارغوان آمده است.

افزون بر این، شماری از داکتران ولایت بدخشان نیز در این وضعیت به تفریحگاه‌ها آمده‌اند. عبدالقدیر بران، از داکتران نامور بدخشان است. او می‌گوید: «ویروس داخل شهر و بیرون شهر برایش فرق نمی‌کند و در صورت حضور افراد آلوده در این میله‌ها خطر انتقال ویروس به قوت تمام وجود دارد». او اما می‌افزاید که تنها رعایت راهنمایی‌های بهداشتی می‌تواند از انتشار این ویروس جلوگیری کند.

این داکتر با وصف آن‌که خودش به یکی از تفریحگاه‌های بدخشان آمده است، از مردم می‌خواهد که شرایط قرنطینه را رعایت کنند و در خانه بمانند. آقای بران می‌گوید: «اول این‌که مردم از خانه‌های شان بیرون نشوند و در صورت بیرون شدن باید از ماسک و دست‌کش استفاده کنند و یک متر فاصله را میان همدیگر نیز رعایت کنند».

با این حال، مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که با وصف این‌که به همۀ فرهنگیان، نویسنده‌گان مسوولان نهادهای مدنی و باشنده‌گان این ولایت توصیه شده است که برای عملی‌سازی طرح قرنطینه با حکومت محلی همکاری کنند، اما هیچ کسی حاضر نیست که شرایط قرنطینه را جدی بگیرد.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید: «به پولیس دستور داده شده است که از برگزاری میله‌های بهاری و مناسبت‌های تفریحی زیر هر نام و هر آدرسی که باشد، جلوگیری کنند و در صورت تکرار این عمل با آنان برخورد قانونی صورت گیرد».

به گفتۀ او، زمانی‌که اداره‌های رسمی و دولتی برای جلوگیری از تجمع افراد تعطیل شده است، مردم نباید به بهانۀ میله از خانه‌های شان بیرون شوند. سخنگوی والی بدخشان خاطرنشان می‌سازد که دولت کارمندانش را برای رفتن به میله و تفریح رخصت نکرده است؛ بلکه دلیل این رخصتی ماندن آنان در خانه است تا از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشند.

سخنگوی والی بدخشان هشدار می‌دهد که از این پس بر اساس هدایت والی این ولایت با کسانی که اصول قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این درحالی است که جاذبه‌های طبیعی بدخشان و سنت‌های به جای مانده از نسل‌های پیشین سبب می‌شود که مردم ماه نخست سال خورشیدی را با جوش‌وخروش ویژه‌، در این ولایت تجلیل کنند. امسال نیز اوج تهدید شیوع و گسترش ویروس کرونا از تجمع و تجلیل این سنت دیرینه، چیزی نکاسته است. با آن‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، اما مکان‌های تفریحی این ولایت شاهد برگزاری میله‌های بهاری است و مردم با ساز و آواز و موسیقی به دور از دغدغه‌های روزگار و نگرانی‌های ویروس کرونا به شادی می‌پردازند.

مسوولان صحی در ولایت بدخشان اما می‌گویند که مردم باید تهدید کرونا را جدی بگیرند و از برگزاری میله‌های بهاری و تجمع در اماکن تفریحی خودداری کنند. مسوولان صحی این ولایت هشدار می‌دهند که اگر مردم همین گونه در تفریحگاه‌ها تجمع کنند، ویروس کرونا در این ولایت به زودی گسترش خواهد یافت و باشنده‌گان این ولایت شاهد یک فاجعۀ انسانی خواهند بود.

وزارت صحت عامۀ کشور اعلام کرده است که در حال حاضر حدود 423 شهروند کشور به ویروس کرونا «کووید 19» مبتلا شده‌اند. همچنان دامنۀ این ویروس به 23 ولایت کشور گسترش یافته است. بر اساس آمار وزارت صحت عامه، یک باشندۀ ولایت بدخشان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده است. مسوولان صحی ابراز نگرانی کرده‌اند که تجمع مردم در شهر و ولسوالی‌های این ولایت می‌تواند، شیوع این ویروس را در میان مردم تسریع بخشد.

دولت در هماهنگی با ریاست صحت عامۀ این ولایت برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا شهر فیض‌آباد و ولسوالی‌های بدخشان را برای مدت سه هفته قرنطینه کرد‌ه است.  بر بنیاد کارشیوۀ قرنطینه، همۀ ادارات دولتی تعطیل شده‌اند و بر گشت‌و‌گذار مردم در شهر و برگزاری مراسم عمومی قیودات وضع شده است. تنها فعالیت فروشگاه‌های مواد غذایی و نهادهای صحی استثناء قرار گرفته است. مسوولان محلی همچنان به مردم توصیه کرده‌اند که به جز انجام کارهای ضروری، از خانه بیرون نشوند؛ در غیر این صورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.